Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

EU-subsidie voor onderzoek naar groene enzymen

19 juni 2008

Biotechnologen van de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen), Rijksuniversiteit Groningen, hebben een grote subsidie gekregen voor onderzoek naar groene enzymen. Van een onderzoeksproject van 7,5 miljoen euro gaat 1,5 miljoen naar het Groningse Instituut voor Biomoleculaire Wetenschappen en Biotechnologie (GBB).

Het betreft een subsidie van de Europese Unie voor een onderzoek naar methodes om enzymen te produceren buiten hun natuurlijke omgeving in het lichaam van mens of dier. Zulke ‘onnatuurlijke’ enzymen gelden als veelbelovend in de biotechnologie, omdat ze schoner werken dan chemische middelen. Er worden geen gifstoffen geproduceerd en weining tot geen andere afvalproducten. Gebruik ervan in landbouw, voedselproductie of bij de vervaardiging van geneesmiddelen kan deze productie milieuvriendelijker maken.

Het GBB is met elf partners, waaronder vijf bedrijven, betrokken bij dit project om zogeheten oxygenating enzymes te kunnen inzetten voor een groene scheikunde.

Overgenomen uit: UK nr. 37 van 19 juni 2008

Laatst gewijzigd:09 februari 2017 14:19