Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Klinisch onderwijs: dimensies van een uniek kwaliteitsproduct

06 mei 2008

Oratie: 6 mei 2008, 16.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5

Spreker: prof.dr. A.J. Duits, hoogleraar Klinisch Onderwijs

Titel: Klinisch onderwijs: dimensies van een uniek kwaliteitsproduct

Faculteit: medische wetenschappen

 

Samenvatting van de oratie:

Klinisch onderwijs aan studenten geneeskunde in hun co-schappen in het UMCG affiliatieziekenhuis St. Elisabeth Hospitaal te Curaçao bestaat al meer dan 40 jaar. Volledig overeenstemmend met de Nederlandse programma-eisen vertoont de Gronings-Caribische variant unieke dimensies die hun weerslag vinden in de duurzame ontwikkeling van de gezondheidszorg binnen (en buiten) het Koninkrijk der Nederlanden.

Met de introductie van het competentiegericht klinisch onderwijs voor zowel de basisartsopleiding als de opleiding tot medisch specialist zijn belangrijke mogelijkheden ontstaan op het gebied van kwaliteitsverbeteringen. Een gezond onderwijsklimaat met effectieve feedback vereist investering in doceervaardigheden die tevens inzicht geven in de eigen competenties en inschatting van de behoefte aan nascholing. De kwaliteit van zorg geleverd aan de patiënt is dan ook nauw gerelateerd aan de continue nascholing van de arts.

Een integraal kwaliteitsprogramma binnen het klinisch onderwijsprogramma te Curaçao (QASNA) wordt geintroduceerd. Dit programma verzorgt, gebruik makende van basisprincipes van kwaliteitsverbetering, datavergaring, analyse en invoering van veranderingen ten behoeve van een integrale kwaliteitsverbetering van de zorg. Verschillende belangrijke aspecten gerelateerd aan de rol van structurele lokale en externe begeleidingstrajecten zullen gepresenteerd worden; waaronder ook de aandacht die binnen het programma besteed wordt aan de verpleegkundige zorg.

Dit programma besteedt uitgebreid aadacht aan het proces van “klinische volwassenheid”, wat een toenemend centralere rol gaat spelen in de dagelijkse werkzaamheden van de moderne arts binnen een multiculturele setting.

Essentiële vaardigheden, die van belang zijn voor onder andere effectieve interventieprogramma’s in Nederland worden binnen het QASNA programmageanalyseerd en beschreven.

Tot slot zal de mogelijkheid van de rol van het klinisch onderwijs in de duurzame ontwikkeling van de gezondheidszorg in ontwikkelingslanden bediscussieerd worden.

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:37

Meer nieuws

  • 19 oktober 2018

    € 4 miljoen EU-subsidie voor onderzoek naar erfelijke stofwisselingsziekten

    Een onderzoeksnetwerk, geleid door Barbara Bakker en Terry Derks van de afdeling kindergeneeskunde van het UMCG, heeft een EU-subsidie gekregen van € 4 miljoen. Hiermee kunnen zij vijftien jonge onderzoekers aantrekken, die onderzoek gaan doen naar...

  • 16 oktober 2018

    Digital Society Conferentie Nederlandse universiteiten

    De digitale informatietechnologie dringt steeds dieper door in onze samenleving. Daarom organiseren de veertien Nederlandse universiteiten, verenigd in de VSNU, op dinsdag 27 november de internationale Digital Society Conference in de Rijtuigenloods...

  • 16 oktober 2018

    Consultatiebureaus voor ouderen niet effectief

    Kan een Consultatiebureau voor ouderen er voor zorgen dat (kwetsbare) ouderen zo gezond mogelijk oud worden? Nee, zo blijkt uit onderzoek van het UMCG, Rijksuniversiteit Groningen, Hogeschool Windesheim en Leyden Academy on Vitality and Ageing.