Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Vier keer Rubicon-subsidie

04 april 2008

NWO geeft 31 jonge onderzoekers Rubicon-subsidie voor buitenlandervaring

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 31 jonge veelbelovende wetenschappers een Rubicon toegekend. Vier hiervan zijn verbonden aan de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen). Met de Rubiconsubsidie kunnen p as gepromoveerde Nederlandse onderzoekers onderzoekservaring opdoen in het buitenland. En buitenlandse onderzoekers mogen onderzoek in Nederland verrichten.

In totaal schreven 91 onderzoekers een onderzoeksvoorstel. Van hen ontvangen 31 onderzoekers een beurs: 15 vrouwen en 16 mannen. De onderzoekers krijgen bij elkaar bijna 2 miljoen euro.

De kandidaten ontvangen de beurs om meerdere redenen. Een belangrijke reden is bewezen talent voor het doen van innoverend en grensverleggend onderzoek. Daarnaast moet het instituut dat zij gaan bezoeken excellent zijn. Ongeveer een derde van de onderzoekers voert het onderzoek uit aan een kennisinstelling in Amerika. Daarnaast zijn Canada, Engeland en Duitsland populaire bestemmingen. Vier wetenschappers voeren hun onderzoek uit in Nederland.

LIJST GEHONOREERDE RUBICON-TOEKENNINGEN

Helpgedrag in een losbandige samenleving
Dr. L. Brouwer (v) 13–01-1978, RUG -> School of Botany and Zoology Canberra (AUS),
24 maanden

In veel diersoorten helpen individuen bij het opvoeden van andermans jongen, in
plaats van zelf te reproduceren. Het klassieke idee is dat deze helpers vooral
genetisch gerelateerde individuen (familie) helpen. Dit project onderzoekt een
Australische vogelsoort die extreem veel vreemdgaat, waardoor de genetische
relatie tussen de helper en de ontvanger juist laag is. Waarom zijn er dan toch
helpers in deze soort?

Gefrustreerde partners komen tot nieuwe chemie
Drs. E. Otten (m) 13-10-1980, RUG -> University of Toronto,
Department of Chemistry, CAN, 24 maanden

Twee moleculen die graag aan elkaar willen binden maar dat net niet kunnen omdat ze iets te “dik” zijn, reageren op onverwachte wijze met waterstof. De chemici gaan op zoek naar toepassingen, o.a. op het gebied van schone energie.

Wat veroorzaakt individuele verschillen in gewichtsverlies op een dieet?
Dr. L.M. Vaanholt (v) 20-02-1979, RUG, Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen -> University of Aberdeen, Integrative Physiology (GB), 24 maanden
De effectiviteit van een dieet verschilt van mens tot mens. In dit project wordt onderzocht wat deze verschillen in effectiviteit van een dieet tussen individuen veroorzaakt en wat het neurologische mechanisme hierachter is.

Sexuele ornamenten met een dubbele functie
Drs. T. Veen (m) 15-01-1978, RUG -> University of Exeter, Behaviour (GB), 24 maanden
Mannetjes ontwikkelen vaak ornamenten die zowel door vrouwtjes worden gebruikt bij
de partnerkeuze als door mannelijke rivalen tijdens gevechten. Door experimenten met
krekels te combineren met theorieontwikkeling wordt geprobeerd inzicht te krijgen in de
evolutionaire consequenties van dit samenspel.

Rivier de Rubicon
Rubicon ( www.nwo.nl/rubicon ) gaat vooraf aan de Veni-subsidie. De naam komt van de rivier de Rubicon. Julius Caesar stak deze rivier over voordat hij aan zijn zegereeks begon die leidde tot de uitspraak 'veni, vidi, vici'. Rubicon is bedoeld voor pasgepromoveerde onderzoekers. Deze groep mist vaak net de onderzoekservaring om een Veni te krijgen.

Nederlandse instituten die een buitenlander een jaar onderdak bieden, ontvangen maximaal 55.000 euro. Nederlanders die een half jaar tot twee jaar naar het buitenland gaan, krijgen een onkostenvergoeding die varieert van zo’n 15.000 Euro tot meer dan 100.000 Euro.

Laatst gewijzigd:10 februari 2017 15:04