De mythes in het onderwijs: Greetje van der Werf ...et al.

Uitgeverij SWP
Verschenen: april 2008
Pagina's: 176
ISBN: 978 90 6665 938 4
De mythes in het onderwijs door Greetje van der Werf, Bas Levering, Sieneke Goorhuis-Brouwer, Mineke van Essen
Onderwijs staat in het brandpunt van de maatschappelijke belangstelling. Van voorschoolse educatie tot studiehuis, van competentieleren op de pabo tot de brede school, iedereen heeft er wel een mening over. Vaak worden die meningen uit de losse pols geponeerd, ze berusten op mythes. In dit boek worden dertien hedendaagse onderwijsmythes tegen het licht gehouden door gerenommeerde wetenschappers. De meeste mythes betreffen het kind, de leerling dus. Zo is er aandacht voor de mythe van het vroege leren, de mythe van de sterke benen, de kennismythe, de mythe van het (ab)normale kind en de mythe dat het brein er niet toe doet.
Op leerkrachtniveau worden de mythe van de knappe meester en de mythe van de vrouwelijke didactiek onder de loep genomen. Op school- en organisatieniveau moeten de mythe van het maakbare kind, de mythe van de manager en de vrijheid van onderwijsmythe het ontgelden. Het boek sluit af met twee essays over de wijze waarop Rousseaus ontdekking van het kind doorwerkt in de hedendaagse onderwijsmythologie.
Laatst gewijzigd: | 11 februari 2020 15:48 |
Meer nieuws
-
06 november 2023
Liekuut | Met ‘gratis bier’ lossen we geen crisis op
Het is verkiezingstijd dus proberen politici kiezers voor zich te winnen. Beloften, plannen en oplossingen voor alle crises vliegen ons om de oren. Maar gaat het stemmen op de juiste persoon, met het juiste plan ons écht verder brengen? Michel...
-
06 november 2023
RUG-onderzoekers ontwikkelen bordspel om veerkracht van leraren in opleiding te verhogen
RUG onderzoekers Irene Poort en Marjon Fokkens-Bruinsma van de Faculty of Behavioural and Social Sciences hebben in het kader van het NRO project ‘Life is tough but so are you’ een bordspel met de toepasselijke naam ‘Floreraar?!’ ontwikkeld om de...
-
31 oktober 2023
Gruwelijke beelden ook bij mensen die oorlog niet hebben meegemaakt
‘Intrusies’ zijn zich spontaan, onvrijwillig opdringende beelden of gedachten aan een traumatische gebeurtenis. In haar proefschrift toont Patricia Dashorst aan dat mensen ook intrusies kunnen hebben over gebeurtenissen die ze zelf niet hebben...