Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Delegatie Rijksuniversiteit Groningen bezoekt Latijns-Amerika

28 februari 2008

Een delegatie van de Rijksuniversiteit Groningen brengt van 8 tot 20 maart 2008 een bezoek aan de Universidad Nacional Autónoma de México (Mexico Stad), de Universidade de São Paulo en de Universidade Estadual de Campinas (beide in Brazilië) en de Universidad de Buenos Aires in Argentinië. De delegatie staat onder leiding van Rector Magnificus prof.dr. Frans Zwarts en bestaat uit twaalf personen, onder wie decanen van de grootste faculteiten van de Groningse universiteit. ‘Ik ben ervan overtuigd,’ zegt prof. dr. Zwarts, ‘dat samenwerking met Latijns-Amerika cruciaal is voor de toekomst.’

De Rijksuniversiteit Groningen, gesticht 1614, is een van de oudste universiteiten van West-Europa. Het is een research-universiteit die negen faculteiten telt met onderzoek en onderwijs van erkend hoog niveau. Het onderzoek op het gebied van Advanced Materials, Natuurkunde, Scheikunde, Sterrenkunde, Microbiologie en Ecologie bij de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen en het onderzoek bij de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap en de faculteit Wijsbegeerte behoren tot de absolute wereldtop. De faculteiten Rechtsgeleerdheid en Medische Wetenschappen hebben opleidingen die tot de top van Nederland behoren.

De Rijksuniversiteit Groningen is lid van de Coimbra-groep, waarin de 37 oudste universiteiten van Europa zijn verenigd. Via de Coimbra-groep heeft de universiteit een samenwerkingsovereenkomst met de Grupo Montevideo, een netwerk van vooraanstaande universiteiten in Latijns-Amerika.

Centro de Estudios Mexicanos

Doel van het bezoek is het versterken van de banden met universiteiten in Latijns-Amerika. Van oudsher onderhoudt de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) al via haar Centro de Estudios Mexicanos goede contacten met de Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Prof. dr.Hub. Hermans, directeur van het Centro de Estudios Mexicanos, maakt deel uit van de delegatie. Met UNAM heeft de Rijksuniversiteit Groningen een universiteitsbrede overeenkomst waarbinnen nauw wordt samengewerkt op het gebied van sterrenkunde, ruimtelijke wetenschappen en filosofie.

De delegatieleden prof. dr. Dick Hoekstra en prof. dr. M. P. Peppelenbosch zijn van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Hun interesse ligt op het gebied van medisch biologisch en geneeskundig onderzoek. In de afgelopen jaren hebben verschillende Braziliaanse medische wetenschappers met succes promotie-onderzoek verricht bij het UMCG.

De faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG heeft een overeenkomst voor het uitwisselen van studenten met de Universidade de São Paulo (USP) in Brazilië.

Het Kernfysisch Versneller Instituut van de RUG werkt samen met wetenschappers van het Pierre Auger Observatorium in Malargüe (Argentië) op het gebied van onderzoek naar zware deeltjes die de aarde vanuit de ruimte bereiken. De Argentijnse sterrenkundige prof.dr. Amina Helmi is hoogleraar bijKapteyn Astronomical Institute van de RUG.

Waardevolle partners

De Rijksuniversiteit Groningen hecht groot belang aan het versterken van de banden met research-universiteiten in Zuid-Amerika. Vanwege hun uitstekende kwaliteit zijn deze universiteiten in Argentinië, Brazilië en Mexico zeer waardevolle partners voor academische samenwerking. De RUG wil gezamenlijk beursinstituties benaderen om de uitwisseling van studenten tussen Latijns-Amerika en Groningen verder te stimuleren. Aan de RUG studeren 23.500 studenten waarvan er ongeveer 2.400 uit het buitenland afkomstig zijn, met meer dan 90 nationaliteiten. Ruim 70 bachelor en master programma’s worden in het Engels aangeboden.

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:27