Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

CHE-Excellence Ranking: Rijksuniversiteit Groningen bij beste in Europa

13 december 2007
CHE labels

Volgens het Duitse Centre for Higher Education Development (CHE) behoort de Rijksuniversiteit Groningen tot de zogenaamde Excellence Group van beste universiteiten in Europa. De Excellence Group telt 56 leden, oftewel 1,3 procent van de ongeveer 4.500 instellingen voor hoger onderwijs in Europa.

In Nederland zit Groningen samen met Utrecht, Leiden en Amsterdam in deze hoogste categorie van universiteiten met één of meer excellente vakgebieden. De Groningse universiteit behaalt Excellence Group status in twee vakgebieden, namelijk natuurkunde en biologie. Scheikunde en wiskunde in Groningen krijgen van het CHE de iets lagere Top Group status.

De CHE is een onafhankelijk Duits instituut, dat een ranking opstelt van Duitse en Europese instellingen voor hoger onderwijs. Met de CHE-Excellence Ranking kunnen aankomende masterstudenten of promovendi bepalen aan welke universiteit in Europa zij het beste wetenschappelijk onderzoek kunnen verrichten. In de CHE-ranking doen op het ogenblik overigens alleen de vakgebieden wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie mee.

Voor de vergelijking van natuurwetenschappelijk onderzoek hanteert de CHE vier criteria: aantal publicaties, aantal citaties (vergeleken met de mondiale standaard), aantal veel geciteerde onderzoekers en deelname aan het Marie Curie programma van de Europese Unie. Aan de hand hiervan wijst het CHE vakgroepen aan, die bij minstens één van de criteria kunnen bogen op buitengewoon goede prestaties en daarvoor een bronzen, zilveren of gouden medaille krijgen toegekend.

Faculteiten of studierichtingen die een zilveren of een gouden medaille behalen, behoren tot de Top Group. Met minstens drie zilveren medailles treedt men toe tot de Excellence Group. Bij de Rijksuniversiteit Groningen behaalde de natuurkunde een gouden medaille voor citaties en twee zilveren medailles voor publicaties en Marie-Curie projecten. De biologen kregen drie zilveren medailles voor publicaties, citaties en veelgeciteerde onderzoekers. Scheikunde (eenmaal goud, tweemaal brons) en wiskunde (eenmaal zilver, eenmaal brons) behaalden de Top Group status.

Het CHE vindt ook de mate van internationalisatie aan de Rijksuniversiteit Groningen opvallend. Van de promovendi komt 61 procent uit het buitenland, het hoogste percentage van alle universiteiten uit de Excellence Group.

Naast kwantitatieve cijfers bevat de Excellence Ranking veel informatie over  masterstudies, promotieplaatsen, onderzoeksteams en zwaartepunten van de vakgroepen, maar ook over zaken als wonen en collegegeld. Het CHE wil de Excellence Ranking in de toekomst ook naar andere vakgebieden uitbreiden.

Meer informatie: www.che-excellence-ranking.eu en www.excellence-ranking.org.
Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:12