Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

128 - Buitenlands voedsel onveranderd populair

Terrorisme leidt niet tot ‘voedseldiscriminatie’
08 december 2004

Na de aanslagen in Amerika en Spanje en meer recentelijk de moord op Theo van Gogh, zouden producenten en restauranthouders zich kunnen afvragen of de consumptie van buitenlandse producten gaat afnemen. In een marketingonderzoek van de Faculteit der Economische Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen toont drs. Ciska Bruil aan dat in ieder geval Nederlandse voedselhandelaren zich geen zorgen hoeven te maken: de consumptie van buitenlands voedsel blijft hier onveranderd populair.

In verschillende economische onderzoeken is duidelijk geworden dat vijandige gevoelens ten opzichte van het buitenland wel degelijk van invloed kunnen zijn. Begin dit jaar werd bekend dat Nederlanders vanwege negatieve gevoelens jegens Duitsers bewust kiezen voor het Nederlandse product wanneer er een vergelijkbaar Duits product wordt aangeboden.

Niet gekeken naar afkomst

In haar afstudeeronderzoek over consumenten-etnocentrisme in Nederland bracht Ciska Bruil in kaart welke factoren een rol spelen bij de aankoop van buitenlands voedsel. Ze verrichtte daarvoor een vragenlijstonderzoek onder 300 Nederlandse consumenten. Het ging om producten zoals groente, vruchtensap, yoghurt, bier en koffie. Bruil stelt vast dat de Nederlandse consument hoofdzakelijk let op de feitelijke voor- en nadelen. Een product moet voldoen aan de verwachting van de consument. Er wordt nauwelijks gekeken naar de herkomst van het product. Kortom, ‘voedseldiscriminatie’ bestaat in ons land niet. Ook al zou de afkeer van vreemd voedsel enigszins toenemen, dan nog zullen de voor de consument intrinsieke waarden van het product (geur, kleur, e.d.) dominant blijven bij de aanschaf ervan.

Tolerant en open

Producenten die nieuwe (exotische) producten willen introduceren kunnen hieruit leren dat ze deze producten zo moeten presenteren dat het voor de consument duidelijk is wat het product te bieden heeft. Bij een nieuw product wil de consument er zeker zijn dat het product aan de verwachting voldoet. Verschuivingen op de markt ten koste van buitenlandse producten hoeven niet gevreesd te worden: de consumptie blijft gebaseerd op de werkelijke voordelen die het product kennelijk te bieden heeft, van eigen bodem of niet. Producenten en restauranthouders hoeven zich derhalve geen zorgen te maken: de vaderlandse consument zal open blijven staan voor voedsel uit andere windstreken.  

Noot voor de pers

Meer informatie: drs. Ciska Bruil, vakgroep Marketing, Faculteit der Economische Wetenschappen,  e-mail: ciska_bruil@yahoo.com of

begeleidend docent prof.dr. Gerard Sierksma, tel. (050)363 38 05.

Een samenvatting van de scriptie, getiteld Consumenten-etnocentrisme in Nederland is op te vragen bij de onderzoekster.

Laatst gewijzigd:30 november 2017 15:06

Meer nieuws

  • 18 oktober 2018

    Toegangscontrole Universiteitsbibliotheek Binnenstad

    In november worden de toegangspoortjes in de Universiteitsbibliotheek Binnenstad getest. Als deze test naar tevredenheid verloopt, worden de poortjes definitief in gebruik genomen.

  • 16 oktober 2018

    Digital Society Conferentie Nederlandse universiteiten

    De digitale informatietechnologie dringt steeds dieper door in onze samenleving. Daarom organiseren de veertien Nederlandse universiteiten, verenigd in de VSNU, op dinsdag 27 november de internationale Digital Society Conference in de Rijtuigenloods...

  • 09 oktober 2018

    Wat de wereld écht moet weten over leiderschap

    ‘Weet jij hoe vaak organisaties een verkeerde leider selecteren?’, vraagt Janka Stoker. ‘Volgens recent onderzoek van Gallup gebeurt dat in maar liefst 82% van de gevallen! Deze leiders werden vaak gekozen omdat ze toevallig uitblonken in hun vorige,...