Over ons Actueel Evenementen Promoties

A non-unitary view of aging

Behavioral and neural variability during working memory performance in younger and older adults
Promotie:Mw. E. (Emirjeta) Saliasi
Wanneer:15 oktober 2014
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. ir. N.M. (Natasha) Maurits, prof. dr. M.M. (Monicque) Lorist
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
A non-unitary view of aging

Variatie in breinveroudering

Cognitieve veroudering heeft vele gezichten. De mate van cognitieve veranderingen varieert aanzienlijk tussen ouderen, maar ook tussen verschillende cognitieve terreinen. UMCG-onderzoeker Emirjeta Saliasi stelde vast dat sommige ouderen in staat zijn om cognitief op een relatief hoog niveau te functioneren, terwijl anderen last hebben van achteruitgang, hoewel dat niet altijd op alle cognitieve terreinen even ernstig is.

Ouderen verschillen niet alleen in hun cognitieve prestaties, maar ook in de manier waarop de hersenen functioneren. In haar onderzoek vond dat veroudering gepaard gaat met verhoogde activiteit in bepaalde hersengebieden. De functionele betekenis hiervan bleek afhankelijk van de meetmethode: een verhoogde activiteit in frontale gebieden was gerelateerd aan zowel goede als slechte taakuitvoering. Ook vond ze dat de relatie tussen taakprestatie en hersenactiviteit aanwezig was tijdens het uitvoeren van simpele en meer complexe taakcondities. Deze resultaten laten zien dat de effecten van veroudering niet beperkt zijn tot specifieke werkgeheugenprocessen.

Saliasi benadrukt dat de relatie tussen taakprestatie en activiteit in het oudere brein zeer complex is. Om een compleet beeld van cognitieve veroudering te vormen, is het noodzakelijk om ouderen niet als een homogene groep te zien maar als een groep individuen met verschillende eigenschappen.

Emirjeta Saliasi (1982) voerde haar onderzoek uit bij het Onderzoeksinstituut BCN-BRAIN van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zij werkt nu als post-doc onderzoeker in het VU Medisch Centrum in Asterdam.