Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Optimal dosing strategy for prothrombin complex concentrate

Simpelere dosering medicijnen bij levensbedreigende bloeding blijkt even effectief en goedkoper

Ongeveer 1% van alle 420.000 gebruikers van bloedverdunners in Nederland belandt jaarlijks in het ziekenhuis met een ernstige bloeding. Het loont voor deze groep om daar niet, zoals gebruikelijk, een ingewikkelde en tijdrovende berekening uit te voeren naar de juiste hoeveelheid stoleiwitten om de bloeding te stoppen. Dat stelt Nakisa Khorsand in haar promotieonderzoek. Een simpele, vaste doseerwijze is net zo effectief en goedkoper dan de variabele doseerwijze.

Om afsluiting van de bloedvaten te voorkomen, krijgen mensen met trombose bloedverdunners voorgeschreven. Het is lastig om de juiste dosering te bepalen. Een te hoge dosering bloedverdunners kan leiden tot een ernstige bloeding. Ieder jaar belanden ruim vierduizend mensen met zo’n ernstige bloeding in het ziekenhuis. Daar krijgen ze stoleiwitten toegediend, bereid uit het bloed van gezonde donoren. De dosering stoleiwitten wordt berekend op basis van lichaamsgewicht, de mate van ontstolling op het moment van bloeden en de gewenste mate van stolling. Deze wijze van doseren kost tijd.

Om geen tijd te verliezen in een spoedeisende en levensbedreigende situatie, onderzocht Khorsand samen met collega’s van Apotheek Haagse Ziekenhuizen en het UMCG of de stoleiwitten ook simpeler gedoseerd kunnen worden. Dat blijkt het geval te zijn. Een lage, vaste dosering voor iedere patiënt bleek in de klinische praktijk net zo goed te werken als de dosering die op basis van lichaamsgewicht en mate van ontstolling berekend moest worden. Dit komt waarschijnlijk door de snelheid waarmee de behandeling kan worden gestart. Ook zijn de behandelkosten van de vaste dosering gemiddeld per patiënt 1.634 tot 2.100 euro lager. De promovenda is nu betrokken bij vervolgonderzoek naar de toepasbaarheid van de vaste en variabele dosering in een grotere onderzoekspopulatie.

Nakisa Khorsand (1978) studeerde Farmacie aan de Universiteit Utrecht. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij het Hagaziekenhuis, MCHaaglanden en de Apotheek Haagse Ziekenhuizen. Het onderzoek viel binnen het onderzoeksprogramma Antistolling van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd bekostigd door Sanquin BV. Khorsand is ziekenhuisapotheker en afdelingshoofd FHZ-logistiek van Apotheek Haagse Ziekenhuizen.