Over ons Actueel Evenementen Promoties

The elusive heart

The right ventricle in chronic abnormal loading conditions
Promotie:Dhr. M.A.J. (Reinout) Borgdorff
Wanneer:27 oktober 2014
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. R.M.F. (Rolf) Berger
Copromotor:dr. B. Bartelds
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The elusive heart

Energietekort in hartspiercellen speelt mogelijk rol in ontstaan rechterkamerfalen

Dat de rechter hartkamer bij sommige mensen niet meer goed functioneert, komt misschien door een energietekort in de hartspiercellen. Dat concludeert Reinout Borgdorff in zijn promotieonderzoek. Hij onderzocht waarom de aanpassingsprocessen in de rechterhartkamer soms wel en soms niet kunnen helpen om overbelasting van de rechter hartkamer te voorkomen.

De rechter hartkamer pompt normaal gesproken zuurstofarm bloed vanuit het lichaam naar de longen, waar het van zuurstof voorzien wordt. Wanneer de rechter hartkamer door een te grote belasting niet goed werkt (‘rechterkamerfalen’), kunnen patiënten ernstige gezondheidsklachten krijgen, zoals vochtophopingen in de benen, vermoeidheid en benauwdheid, of zelfs komen te overlijden. Steeds meer kinderen en jonge volwassenen hebben rechterkamerfalen. Er bestaat nog geen behandeling voor. Ook begrijpen wetenschappers nog niet goed waarom de aanpassingsmechanismen van de rechter hartkamer niet goed genoeg werken om een hogere belasting aan te kunnen.

Borgdorff onderzocht in proefdieren hoe de pompfunctie van de rechter hartkamer verandert bij abnormale belasting, en welke genen en eiwitten in de cel betrokken zijn bij aanpassingsprocessen of bij het ziekteproces. Daarna probeerde hij het ziekteproces met medicijnen te blokkeren en het aanpassingsproces te ondersteunen. De promovendus ontdekte dat rechterkamerfalen in hoog tempo optreedt wanneer de hartkamer zich tussen het samenknijpen niet meer goed kan ontspannen, zelfs wanneer de knijpfunctie nog goed is. Ook ontdekte hij dat het medicijn sildenafil in verschillende fases van rechterkamerfalen een gunstig effect heeft. Tot slot concludeert Borgdorff dat een energietekort in de hartspiercellen misschien een belangrijke rol speelt in het ontsporen van de aanpassingsprocessen van de rechter hartkamer. Vervolgonderzoek moet duidelijk maken of deze hypothese klopt.

Reinout Borgdorff (1982) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij het Center for congenital heart disease, onderdeel van het Beatrix Kinderziekenhuis van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd bekostigd door de Nederlandse Hartstichting en het Sebald Fonds. Borgdorff is kinderarts in opleiding in het UMCG.