Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

The intervention model for affective involvement and its effectiveness

Fostering affective involvement between persons who are congenitally deafblind and their communication partners
Promotie:Mw. M.A.W. (Marga) Martens
Wanneer:30 oktober 2014
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. H.J.M. (Marleen H.J.M.) Janssen, prof. dr. J.M.A. Riksen-Walraven, prof. dr. A.J.J.M. Ruijssenaars
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
The intervention model for affective involvement and its
effectiveness

Opmerkelijke resultaten begeleiders doofblinden na training ’affectieve betrokkenheid’

Hoe deel je emoties met iemand die niet goed kan horen en zien? Marga Martens beschrijft in haar proefschrift de resultaten van de training die zij ontwikkelde voor professionals ter bevordering van affectieve betrokkenheid ofwel het delen van negatieve en positieve emoties met personen met aangeboren doofblindheid.

Personen met aangeboren doofblindheid hebben moeite met het begrijpen van en begrepen worden door andere mensen doordat ze vanaf het begin van hun leven niet of niet goed kunnen horen en zien. Het opbouwen van een prettig contact met anderen is lastig en de communicatie komt niet spontaan op gang. Personen met aangeboren doofblindheid doen daarom gemakkelijk negatieve ervaringen op, van waaruit negatieve emoties ontstaan.

De door Martens ontwikkelde training ‘affectieve betrokkenheid’ is in drie praktijkstudies uitgevoerd en geëvalueerd. Het lukte om de deelnemende professionals van verschillende organisaties te leren om in diverse situaties emoties te delen met de personen die doofblind zijn. Door samen met een coach te kijken naar filmpjes van contactmomenten en hierover te praten, leerden zij hoe via de tast emoties duidelijk konden worden bevestigd voor de persoon met doofblindheid. Opmerkelijk was dat alle personen met doofblindheid in de loop van de training minder negatieve emoties lieten zien en dat er tegelijkertijd meer positieve emoties ontstonden tijdens het contact. Dit gebeurde ook bij de personen met doofblindheid die een verstandelijke beperking hebben. Het onderzoek laat hiermee zien dat de training ‘affectieve betrokkenheid’ belangrijk is voor het welbevinden van de personen met doofblindheid en mogelijk preventief kan werken voor (ernstig) probleemgedrag.

Marga Martens studeerde hbo-J (jeugdwelzijnswerk) en werkt sinds 1986 bij het huidige Kentalis in Sint-Michielsgestel. Ze behaalde diploma’s Speciaal Onderwijs Gehoorgestoorden-A en -B en in 2007 haar master Communication and Congenital Deafblindness aan de RUG. Zij deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Orthopedagogiek, sectie Opvoeding & Ondersteuning Personen met Beperking. Haar promotieonderzoek werd gefinancierd door Kentalis.