Over ons Actueel Evenementen Promoties

Urothelial cell carcinoma

Patterns of care and contemporary urography
Promotie:dr. A.M. (Annemarie) Leliveld-Kors
Wanneer:29 oktober 2014
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. I.J. de Jong, prof. dr. G.H. (Truuske) de Bock
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Urothelial cell carcinoma

Hoge leeftijd belangrijke reden om af te wijken van standaardbehandeling blaaskanker

De voornaamste redenen van urologen om patiënten niet de standaardbehandeling te geven voor blaaskanker zijn een hogere leeftijd van de patiënt of ernstige, bijkomende ziekten. Dat is één van de uitkomsten van het promotieonderzoek van Annemarie Leliveld-Kors. Verder deed zij onderzoek naar de waarde van het, in de praktijk weinig meer toegepaste, retrograde contrastonderzoek van de urineleiders om tumoren in de hoge urinewegen te kunnen opsporen.

Leliveld-Kors bestudeerde in het eerste deel van haar onderzoek onder andere een groep patiënten met spieringroeiende blaaskanker in Nederland die behandeld werden in de periode 1997-2009. In die periode gebruikten Nederlandse urologen, in afwezigheid van een Nederlandse richtlijn, Europese en Amerikaanse richtlijnen voor de behandeling van deze vorm van kanker. In de praktijk bleek maar een kleine groep patiënten volgens de richtlijn te worden behandeld.

De promovenda stelde vast dat een leeftijd boven de 75 jaar en ernstige bijkomende ziekten voor urologen de voornaamste redenen waren om af te zien van een cystectomie, een verwijdering van de blaas. Bij mensen met een hogere sociaal-economische status gingen artsen juist vaker over tot een cystectomie. Deze groep had ook een grotere kans op een betere overleving nadien. Onafhankelijk van leeftijd, bijkomende ziekten of sociaal-economische status bleken patiënten bij wie de blaas verwijderd werd, of die in- of uitwendige radiotherapie ondergingen langer te leven. Het onderzoek helpt om meer inzicht te geven in de invloed van arts-, patiënt- en ziektegerelateerde factoren op behandelkeuze en behandeluitkomsten.

Annemarie Leliveld-Kors (1970) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij het Universitair Medisch Centrum Groningen waar zij werkt als uroloog.