Over ons Actueel Evenementen Promoties

Market and price decision enhancement services for farmers in Uganda

Promotie:Dhr. R. Aregu
Wanneer:25 september 2014
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. H.G. Sol
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Market and price decision enhancement services for farmers in
Uganda

Oegandese boeren gebaat bij nieuw hulpmiddel voor markt- en prijsbeslissingen

Oegandese boeren die voor moeilijke markt- en prijsbesluiten staan, zijn gebaat bij een nieuw hulpmiddel. Promovendus Raphael Aregu ontwikkelde een zogenoemde ‘Farmers’ Decision Enhancement Studio (FDES)’, die bestaat uit een Market Identification Suite, a Price Determination Suite en een Communication Suite. De studio met bijbehorende diensten is geïmplementeerd in de Oegandese districten Gulu en Soroti.

Door kleinere winstmarges en steeds grotere beperkingen op markten is besluitvorming in de agrarische sector in ontwikkelingslanden belangrijker en uitdagender geworden. Dat geldt vooral voor markt- en prijsbesluiten door boeren. De agrarische markt is complex en omvat een aantal interactieve processen, waaronder gewassenteelt, gewassenoogst, markt- en consumentenkeuzes, prijsstelling en productlevering. Bovendien vertegenwoordigen boeren in ontwikkelingslanden een groter deel van de beroepsbevolking, waardoor markt- en prijskeuzes verregaande implicaties voor de nationale ontwikkeling kunnen hebben.

De markten vormen de belangrijkste schakel tussen de ontwikkeling tot een bredere economie en het leven van de boeren. Aregu laat zien dat boeren op de Oegandese agrarische markt te maken hebben met verschillende uitdagingen op het gebied van markt- en prijsbesluiten. Tot deze uitdagingen behoren: informatievoorziening; de toenemende roep om slagvaardigheid op de marktplaats; voortdurend veranderende marktattributen; de onvoorspelbare consumentenvraag; onvoldoende toegang tot infrastructuurfaciliteiten (bijv. telecommunicatiediensten, transport en een effectief wegennetwerk); organisatienetwerken; en een veranderend overheidsbeleid en -prioriteiten. Het ontwikkelde hulpmiddel moet boeren in staat stellen betere beslissingen te nemen.

Raphael Aregu (1970, Oeganda) studeerde Information Science. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.