Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Science and Engineering
Jatropha seed cake valorization for non-food applications

Jatropha-struik economisch optimaliseren

Het proefschrift van Herman Hidayat gaat over mogelijkheden om het verbouwen van de Indonesische jatropha-struik commercieel aantrekkelijker te maken door meer van dit gewas te benutten. Olie uit de jatropha-noot wordt nu gebruikt voor biodiesel, de schil ervan zou verwerkt kunnen worden tot hardboard.

Biomassa wordt momenteel op grote schaal ingezet voor de productie van biobrandstoffen als bio-ethanol en biodiesel. Een aantrekkelijke bron voor biodiesel is de olie in de nootjes van de Jatropha curcas L. struik. Deze olie is niet eetbaar en als zodanig concurreert het gebruik ervan als biobrandstof niet directe met voeding.

In de afgelopen tien jaar hebben testen laten zien dat de olie succesvol toegepast kan worden als biobrandstof in diesel- en vliegtuigmotoren. Grootschalige marktintroductie van Jatropha-olie blijft echter sterk achter bij de verwachtingen, onder meer als gevolg van lage olieopbrengsten per hectare onder realistische groeicondities.

Een goede mogelijkheid om de economische aantrekkelijkheid te verhogen is het geven van waarde aan de bijproducten van de olieproductie via het zogenaamde bioraffinageconcept. Dit concept heeft tot doel om alle bijproducten van een op biomassa gebaseerd productieproces om te zetten in hoogwaardige producten om op deze manier de financiële opbrengst van de totale productieketen te verhogen.

De nootjes van de jatropha-struik bevatten naast de olie ook een harde schil en een eiwitrijke matrix waarin de olie zich bevindt. Na het verwijderen van de olie blijven de schillen en de eiwitrijke matrix (perskoek) over. In dit proefschrift wordt experimenteel onderzoek beschreven naar mogelijkheden om de perskoek en de schillen om te zetten in producten met een zo hoog mogelijke waarde. Er is vooral gekeken naar de omzetting van de perskoek tot constructiematerialen als hardboard en vloeibare energiedragers (pyrolyse olie, HTL olie).

Herman Hidayat verrichtte zijn promotieonderzoek via het Onderzoeksinstituut ITM, gefinancierd door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, Scientific Programme Indonesia Netherlands. Hij werkt bij de University of Indonesia in Depok, West-Java, Indonesië.