Over ons Actueel Evenementen Promoties

The dynamical effects of the bar on the Galactic thin and thick disks

Promotie:Dhr. G. (Giacomo) Monari
Wanneer:19 september 2014
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. A. (Amina) Helmi
Copromotor:dr. M.T. Antoja Castelltort
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
The dynamical effects of the bar on the Galactic thin and thick
disks

Sterrenbewegingen berekend en geclassificeerd

Giacomo Monari onderzocht hoe en waarom bepaalde groepen sterren zich rond het centrum van de melkweg bewegen.

Het merendeel van de sterren in de melkweg, het sterrenstelsel waarin de zon en de aarde zich bevinden, bewegen zich voort op banen die bijna cirkelvormig zijn en die geconcentreerd zijn in een smalle laag, de zogenaamde ‘dunne schijf’. Een kleinere fractie van de sterren in de galactische schijf hebben andere, meer langwerpige banen en strekken zich uit in een brede laag genaamd de ‘dikke schijf’. De sterren in de dunne en dikke schijf bewegen zich ook met verschillende snelheden.

Net als de meeste sterrenstelsels heeft de melkweg in het centrum een balk en spiraalarmen die gevormd worden door sterren, gas en stof. De balk en de spiraalarmen hebben invloed op de snelheden van de sterren in de melkweg. De balk veroorzaakt met name het ontstaan van twee groepen van sterren in de buurt van de zon: één die in het naar binnen beweegt en een andere die naar buiten beweegt. Deze groepen bestaan in beide schijven.

Monari classificeerde de banen van de sterren met een techniek waarmee de tijd wordt berekend die ze nodig hebben om een omwenteling rond het centrum te maken. Hij indexeert welke vergelijkbare fracties van de sterren in de dunne en dikke schijven die het meest beïnvloed zijn door de balk. Recente metingen laten zien hoe de sterren van de schijf die zich dichter bij het centrum van de melkweg bevinden meestal sneller bewegen dan die op een grotere afstand. Monari’s voorspellingen over het effect van de balk op de sterren van de dunne en dikke schijven komen overeen met deze metingen.

Het onderzoek van Giacomo Monari werd uitgevoerd aan het Kapteyn Institute van de RUG en gefinancierd door de ERC. Monari gaat door postdoc aan het CNES / Observatoire de Strasbourg.