Over ons Actueel Evenementen Promoties

Isospin-suppressed charmonium transitions below the open-charm threshold

Promotie:Mw. O. Bondarenko
Wanneer:05 september 2014
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. H. Löhner
Copromotor:dr. J.G. (Johan) Messchendorp
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:
Isospin-suppressed charmonium transitions below the open-charm
threshold

Overgangen in charmonium-meson systematisch onderzocht

Olga Bondarenko deed onderzoek naar isospin-schendende overgangen in charmonium. Haar werk draagt bij aan de ontwikkeling van een rekenmodel dat is afgeleid van de Quantum Chromo Dynamica theorie.

De massa van zichtbare materie is afkomstig van de bouwstenen van atoomkernen: protonen en neutronen. Deze deeltjes maken deel uit van de groep van ‘hadronen’, d.w.z. materie opgebouwd uit elementaire ‘quarks’ met verschillende ‘smaken’ (up, down, charm, strange, top, bottom) die onderling met elkaar gebonden zijn door de sterke kracht. Tot voor kort werden alleen hadronen gevonden die zijn samengesteld uit hetzij drie quarks (baryonen) of paren van een quark en een antiquark (mesonen). In het laatste decennium werd een geheel nieuwe klasse van onconventionele hadronen ontdekt. De samenstelling van deze deeltjes is echter nog een mysterie.

Symmetrieën spelen een fundamentele rol in het doorgronden van de structuur van materie. Bij hadronen wordt ‘isospin’ geacht een goede symmetrie te zijn als gevolg van de smaak-onafhankelijkheid van de sterke interactie. Signalen die een schending van isospin laten zien, zijn gevoelige sondes die de geheimen van het onconventionele karakter van hadronen kunnen onthullen. Het proefschrift van Bondarenko is gewijd aan een systematische studie van isospin-schendende overgangen in charmonium, een meson bestaande uit een charm en een anti-charm quark paar. Charmonium werd veertig jaar geleden ontdekt en dient als een ideale laboratorium voor het observeren en interpreteren van isospin-schendende overgangen. Gegevens werden geoogst bij een internationale elektron-positron Collider in Beijing, China. De resultaten uit dit werk dragen bij aan de ontwikkeling van een state-of-the-art rekenmodel afgeleid van de algemeen aanvaarde theorie van de sterke wisselwerking, de Quantum Chromo Dynamica.

Olga Bondarenko verrichtte haar onderzoek bij het Kernfysisch Versneller Instituut van de RUG. Het Helmholtzzentrum fur Schwerionenforschung (GSI) in Darmstadt droeg bij aan de financiering.