Over ons Actueel Evenementen Promoties

Computing a second opinion

Automated reasoning and statistical inference applied to medical data
Promotie:dr. A.C. (Ando) Emerencia
Wanneer:27 juni 2014
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. M. Aiello, prof. dr. N. (Nicolai) Petkov, prof. dr. P. (Peter) de Jonge
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Computing a second opinion

Onderdelen van psychiatrische zorg zijn te automatiseren

De hoeveelheid medische gegevens die digitaal is opgeslagen, groeit wereldwijd in snel tempo. Ando Emerencia stelt in zijn proefschrift de vraag welke zorgonderdelen waarin kennis wordt gedeeld, te automatiseren zijn en hoe deze automatisering te bewerkstelligen is. Het werk richt zich op het automatiseren van twee aspecten van zorg die traditioneel gezien menselijke supervisie vereisen. Namelijk het genereren van persoonlijk advies voor schizofreniepatiënten en het vinden van het beste vectorautoregressiemodel voor digitale patiëntendagboeken.

Voor beide doelen werd in het onderzoek een aantal belangrijke stappen gezet. Zo is aangetoond dat het geven van advies aan schizofreniepatiënten, een taak die voorzichtigheid en nauwkeurigheid vereist, zeer goed te automatiseren is. Dat geldt ook voor het vinden van het optimale vectorautoregressiemodel (een succesvolle analysemethode uit de econometrie) voor digitale patiëntendagboeken.

Om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden in de komende decennia, verwacht Emerencia dat het nodig is om routineoperaties met digitale medische gegevens grotendeels te automatiseren. Echter, voordat het zover is, komt er eerst een overgangsperiode waarin dit soort systemen wordt ontwikkeld, getraind en gebruikt als second opinion.

Het onderzoek van Ando Emerencia werd uitgevoerd aan het Johann Bernoulli Institute for Mathematics and Computer Science en gefinancierd door ZonNW. Emercia gaat door als postdoc bij het UMCG.