Over ons Actueel Evenementen Promoties

Exploring the cofactor-binding and biocatalytic properties of flavin-containing enzymes

Promotie:Mw. M.M. Kopacz
Wanneer:27 juni 2014
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. ir. M.W. (Marco) Fraaije
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Exploring the cofactor-binding and biocatalytic properties of
flavin-containing enzymes

Interactie tussen enzymen cofactor als engineeringsinstrument

Het proefschrift van Malgosia Kopacz richt zich op de structuur, de activiteit en het mechanisme van een aantal oxidatieve enzymen. Ze zijn allemaal afhankelijk van een flavine cofactor, die een centrale rol speelt in de reacties die worden gekatalyseerd.

Enzymologie is een zeer groot en interdisciplinair onderzoeksgebied. Enzymen worden onderzocht om hun functies in de stofwisseling te achterhalen, maar ook om te ontdekken hoe afwijkingen in hun structuur tot verschillende ziekten leiden. Daarom zijn enzymen vaak onderwerp van geneeskundig en farmaceutisch onderzoek. Ook in de voedingsindustrie spelen enzymen een belangrijke rol, bijvoorbeeld voor de productie van wijn, kaas en brood.

Aan het eind van de 20e eeuw brak voor de enzymologie een nieuw tijdperk aan: ‘protein engineering’. Spectaculaire ontwikkelingen bij het bepalen van eiwitstructuren , genmanipulatie en sequencing technieken waren daar de oorzaak van. Door toenemende computerkracht en nieuwe software zijn de gevolgen van mutaties in enzymen vooraf makkelijker en beter te voorspellen. Dit opent de weg naar het ontwerpen van enzymen voor industriële doeleinden. Het onderzoek van Kopacz richt zich vooral op de vraag hoe de interactie tussen cofactor en enzym gebruikt kan worden als engineeringsinstrument .

Het onderzoek van Malgosia Kopacz werd uitgevoerd aan het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute van de RUG.