Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Science and Engineering
Carbon costs and compromises

Hogere CO2-concentraties in oceaan weinig effect op primaire productie

Het belangrijkste doel van het promotieonderzoek van Ika Neven was om uit te zoeken of hogere CO2-concentraties in het oceaanwater de opname van koolstof en de groei van Antarctisch fytoplankton zou beïnvloeden.

De oceaan speelt een centrale rol in het klimaatsysteem van de aarde. Door het opnemen van warmte en antropogeen koolstof verminderen de oceanen de opwarming van de aarde en de toename van CO2 in de atmosfeer. Dit gebeurt voor een belangrijk deel in de kustecosystemen van de Zuidelijke Oceaan, waar koolstofrijk oppervlaktewater bezinkt en in de zomer wordt vastgelegd door hoge primaire productiviteit. De primaire productiviteit is afhankelijk van hoe goed eencellige algen (fytoplankton) in staat zijn CO2 om te zetten in biomassa door middel van fotosynthese. Wanneer algen in zee sterven, bestaat de kans dat hun biomassa (en dus ook hun koolstof) naar de bodem zinkt van de diepzee. Dit proces heet de biologische koolstofpomp. Maar de fotosynthese van algen kan door een lage beschikbaarheid van CO2 in water beperkt worden. Als de concentraties van CO2 in the zee stijgen, wordt die biologische pomp gestimuleerd.

Ika Neven heeft, in experimenten met verschillende CO2-concentraties, de koolstofopname en algengroei in de zee rond Antarctica gemeten. Zij concludeert dat ijzer en licht de meest relevante factoren zijn voor de primaire productie in de Zuidelijke Oceaan, maar dat verhoogde CO2-concentraties een gering additioneel effect hebben. Het stimuleren van de biologische koolstofpomp kan de toename van CO2-concentraties in de atmosfeer als gevolg van antropogene activiteiten verminderen.

Ika Neven deed haar promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen, afdeling Ecophysiology of Plants, Centre for Ecological and Evolutionary Studies (CEES), Graduate School of Science. Het werd gefinancierd door NWO. Inmiddels werkt zij als onderwijscoördinator bij de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de RUG.