Over ons Actueel Evenementen Promoties

Demand-oriented irrigation water management in northwestern China

Methodologies, empirics, institutions and policies
Promotie:Dhr. J. Tang
Wanneer:26 juni 2014
Aanvang:09:30
Promotor:prof. dr. H. Folmer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
Demand-oriented irrigation water management in northwestern China

Hervorming waterbeheer leidt tot efficiëntere irrigatie op Guazhong-vlakte

In het noordwesten van China is water schaars. Tegelijkertijd neemt de vraag ernaar snel toe vanwege bevolkingsgroei, inkomensstijging, industrialisatie en verstedelijking. Omdat de neerslag ontoereikend is, speelt irrigatie een cruciale rol in de Chinese landbouw. Ondanks de waterschaarste is het huidige systeem van irrigatie inefficiënt. Jianjun Tang onderzocht beleidsmaatregelen om het gebruik van irrigatiewater op de Guanzhong-vlakte efficiënter te maken. Daarvoor gebruikte hij gegevens van 800 boeren uit de periode 2000-2005, en data van 460 boeren die in 2011 zijn geënquêteerd.

Tang constateert dat de hervorming van het irrigatiewaterbeheer een positief efficiency-effect heeft. Verenigingen van watergebruikers hebben daarbij het grootste effect, gevolgd door naamloze vennootschappen en private ondernemingen. Daarnaast heeft stimulering van het bewustzijn van waterschaarste een positief effect. Tang toont ook aan dat verspreiding van informatie via sociale netwerken een belangrijk middel is om de bewustwording van waterschaarste te bevorderen. Tot slot concludeert Tang dat zowel risicomijdende boeren als boeren die ervaring hebben met productierisico’s geneigd zijn zich meer (en geavanceerdere) waterbesparende technieken eigen te maken.

Jianjun Tang studeerde Agricultural Economics and Management aan de Northwest A&F University in China. Hij verrichtte zijn onderzoek bij onderzoeksinstituut URSI van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Het onderzoek werd gefinancierd door de Chinese Scholarship Council.