Over ons Actueel Evenementen Promoties

Uncertainty, time preferences and investment in climate change mitigation technology

Promotie:Dhr. D. (Dominic) Hauck
Wanneer:02 juni 2014
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. mr. C.J. Jepma, prof. dr. S. Brakman
Copromotor:prof. dr. M.A. (Marco) Haan
Waar:Doopsgezinde Kerk
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde

Onderzoek naar stagnerende ontwikkeling CO2-afvang en -opslag

Ondanks toenemende aanwijzingen dat klimaatverandering een enorme bedreiging vormt voor de mondiale welvaart, wordt er nog maar beperkt gebruik gemaakt van zogenoemde ‘climate change mitigation’-technologieën, zoals CO2-afvang en -opslag. Met behulp van deze zogenoemde ‘Carbon Capture and Storage (CCS) technologie’ is het mogelijk om CO2 af te vangen uit de rookgassen van stationaire emissiebronnen en de CO2 vervolgens te injecteren in geologische formaties onder de grond. Het gebruik van CCS is echter nog zeer kleinschalig, tot verrassing van experts die hadden verwacht dat CCS breed zou worden ingezet. Dominic Hauck zocht verklaringen waarom het gebruik van CCS-technologieën zo beperkt gebleven is. Hij richtte zich daarbij op de invloed van lage CO2-prijzen, de onzekerheden rond gas- en CO2- prijsontwikkelingen en de invloed van lokaal milieuactivisme tegen CCS.

Hauck evalueert onder meer hoe de waarde van CO2-opslagcapaciteit de waarde van CCS als ‘climate change mitigation’-technologie beïnvloedt. Hij bespreekt hoe de ‘opportunity costs’ van CO2-opslag de totale kosten van het realiseren van CCS-projecten in sterke mate beïnvloeden. In het derde deel van zijn proefschrift bespreekt Hauck hoe lage CO2-prijzen het resultaat zijn van hyperbolische discontering, en laat hij zien hoe dat leidt tot afbraak van het klimaatbeleid. Ten slotte analyseert hij onder welke omstandigheden investeerders last hebben van lokaal milieuactivisme en onder welke condities lokaal milieuactivisme juist kan leiden tot positieve effecten voor investeerders in CCS.

Dominic Hauck studeerde Econometrics, Operations Research and Actuarial Studies aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichte zijn onderzoek binnen het programma Economics, Econometrics and Finance van de Graduate School of Economics and Business. Het onderzoek is gefinancierd door RWE.