Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. P. Kowalski: Lipid carriers for endothelial-specific delivery of siRNA. From particle development to attenuation of inflammation

Wanneer:wo 14-05-2014 om 16:15
Waar:Doopsgezinde Kerk, Oude Boteringestraat 33, Groningen

Promotie: dhr. P. Kowalski

Proefschrift: Lipid carriers for endothelial-specific delivery of siRNA. From particle development to attenuation of inflammation

Promotor(s): prof.dr. G. Molema

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuwe methode om ontstekingsreactie in endotheel af te remmen

Het is mogelijk om met siRNA’s (small interfering RNA, kleine RNA moleculen opgebouwd uit ~20 nucleotiden die de expressie van genen kunnen beïnvloeden) een ontstekingsreactie af te remmen in het laagje cellen dat de binnenkant van bloedvaten bekleedt. Tot die conclusie komt Piotr Kowalski. In zijn promotieonderzoek ging hij na hoe de dubbelstrengs RNA moleculen ingezet kunnen worden om de therapie voor ontstekingsziekten te verbeteren.

Kowalski stelt voorop dat bloedvatwandcellen aantrekkelijke doelcellen zijn voor therapie tegen ontstekingen, omdat deze cellen betrokken zijn bij ontstekingsprocessen en een centrale rol spelen in het ontstaan van (chronische) ontstekingsziekten. Bestaande therapieën tegen ontstekingen geven vaak bijwerkingen omdat ze niet alleen de ontstekingscellen en –moleculen aanpakken, maar ook gezonde cellen.

siRNA komt in de natuur voor, en kan door onderzoekers worden gemanipuleerd om specifieke genen ‘uit’ te zetten. Daarvoor moet het op de juiste plek in het lichaam worden afgegeven. Om een gerichtere therapie tegen ontstekingsziekten te ontwikkelen, maakte de promovendus gebruik van een methode om siRNA als het ware in te pakken in zogenaamde siRNA-dragers (nano-carriers). Onderzoek in muizen bevestigde vervolgens dat het met die nano-carriers mogelijk is om het eiwittencomplex NF-kB, dat een belangrijke rol speelt in het reguleren van een ontstekingsreactie, af te remmen. Die remming zorgde voor een vermindering van de ontstekingsreactie in de bloedvatwandcellen en daarmee ook in het zieke orgaan van de muis.

Piotr Kowalski (1985) studeerde Biologie aan de Jagiellonian universiteit van Krakow, Polen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Pathologie en Medische Biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen en participeerde in onderzoeksinstituut GUIDE. Het onderzoek werd gefinancierd door EFRO (European Fund for Regional Development) van de Europese Unie.