Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. E. Stavila: Hydrolase-catalyzed synthesis of polyamides and polyester amides

Wanneer:vr 09-05-2014 om 16:15
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. E. Stavila

Proefschrift: Hydrolase-catalyzed synthesis of polyamides and polyester amides

Promotor(s): prof.dr. K.U. Loos

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Nylon en andere polyamides synthetiseren met enzymen

Erythrina Stavila verrichtte onderzoek aan de enzymatische synthese van polyamides, met als doel een beter begrip van het reactiemechanisme.

De ontwikkeling van enzymatische polymerisaties is al tientallen jaren aan de gang met onderzoek naar enzymatische syntheses van polyesters, polycarbonaten, polysaccharides, polypeptides en polyamides. Een aantal daarvan heeft reeds industriële toepassing gevonden.

Bij de synthese van polyesters en polyamides zijn lipases de meest gebruikte katalysatoren. Naar de kinetiek en het mechanisme van de lipase-gekatalyseerde synthese van polyesters zijn uitgebreide studies gedaan, maar de enzymatische synthese van polyamides heeft vooralsnog minder aandacht gekregen.

Polyamides (zoals nylon, twaron, kevlar, etc.) worden wereldwijd gebruikt in dagelijkse en industriële toepassingen vanwege hun mechanische sterkte en uitstekende hitteresistentie. Bij de gebruikelijke synthese van polyamides worden agressieve chemicaliën en hoge temperaturen toegepast. Omdat milde reactiecondities kunnen worden gebruikt, heeft een biokatalytische benadering veel voordelen ten opzichte van de conventionele syntheseroutes.

In dit onderzoek is de synthese van alifatische oligoamides (nylon-4,10, nylon-6,10 en nylon-8,10), alifatische-aromatische oligoamides en poly(ε-CL-co-β-lactam) onderzocht. Deze reacties werden gekatalyseerd door geïmmobiliseerd Fusarium solani pisi cutinase of Candida antarctica lipase B (CAL-B). Geïmmobiliseerd Fusarium solani pisi cutinase werd gemaakt met behulp van twee verschillende technieken: (1) fysische adsorptie op Lewatit (polymethylmethacrylaat) korrels en (2) gecrosslinkte enzym aggregaten (CLEA).

Erythrina Stavila verrichte haar onderzoek aan het Zernike Institute for Advanced Materials van de RUG.