Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. M. van Oosten: Fluorescence targeted imaging of cancer and bacterial infections

Wanneer:wo 12-02-2014 om 12:45
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. M. van Oosten

Proefschrift: Fluorescence targeted imaging of cancer and bacterial infections

Promotor(s): prof.dr. J.M. van Dijl, prof.dr. G.M. van Dam, prof.dr. T. Wiggers

Faculteit: Medische Wetenschappen

Doelgerichte fluorescentiebeeldvorming kan chirurg helpen om tumor en bacteriële infectie beter op te sporen

Door gebruik te maken van doelgerichte fluorescentiebeeldvorming kan een chirurg ‘live’ extra informatie krijgen over bacteriële infecties en kwaadaardige tumoren. Tot die conclusie komt Marleen van Oosten in haar promotieonderzoek. Zij bestudeerde de mogelijke toepassingen van deze nieuwe beeldvormingstechnieken.

Chirurgen werken tijdens operaties vaak al met verschillende beeldvormingstechnieken, waarvan CT, MRI en PET wel de bekendste zijn. Het probleem van deze beeldvormingstechnieken is dat ze niet specifiek ontwikkeld zijn om informatie te geven over bijvoorbeeld bacteriële infecties en kwaadaardige tumoren. Van Oosten stelt dat het hierdoor vaak lastig is om zo’n bacteriële infectie of tumor te onderscheiden van andere weefsels. Met behulp van specifieke bacteriële infectie- en kankergerichte beeldvormingstechnieken kan dat wel.

Van Oosten ging na hoe doelgerichte fluorescentiebeeldvormingstechnieken kan helpen om bacteriën en tumoren op te sporen. Ze concludeert dat deze techniek het zieke weefsel duidelijk in beeld brengt, waardoor de chirurg preciezer kan snijden. Ook kan het gebruik van de techniek helpen om bacteriële infecties in een vroeg stadium op te sporen. Tot slot ontwikkelde de promovenda een bepaald antibioticum (vancomycine), gelabeld met een fluorescent molecuul, om bacteriële infecties op te sporen.

Marleen van Oosten (Winschoten, 1984) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdelingen Chirurgie en Medische Biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), en participeerde in de onderzoeksschool GSMS. Het onderzoek werd gefinancierd door het UMCG. Van Oosten werkt als arts-microbioloog in opleiding voor het UMCG.