Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. M.A. Najafi: Quasi-free proton and neutron knockout reactions in 20o

Wanneer:vr 17-01-2014 om 16:15
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. M.A. Najafi

Proefschrift: Quasi-free proton and neutron knockout reactions in 20o

Promotor(s): prof.dr. N. Kalantar-Nayestanaki

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Schillenstructuur legt interacties van nucleonen bloot

Nucleonen, protonen en neutronen uit atoomkernen zijn volgens het zogenaamde schillenmodel gearrangeerd in een schillenstructuur vergelijkbaar met die van atomen. Met dit schillenmodel kunnen veel eigenschappen van atoomkernen worden beschreven, maar als het gebruikt wordt om voorspellingen op te stellen van de werkzame doorsneden van reacties waarbij een nucleon wordt uitgestoten, blijkt dat die systematisch hoger uitvallen dan de experimentele waarden.

Dat kan verklaard worden door aan te nemen dat de schillenstructuur verandert door interacties tussen de individuele nucleonen in de kern. Spectroscopische factoren zijn een maat om te bepalen of een nucleon dat wordt uitgestoten, uit een bepaalde schil afkomstig is. Door het verschil te bestuderen tussen de berekening die gemaakt wordt met behulp van het schillenmodel en de experimentele waarden kan men iets leren over de interacties van de nucleonen in de kern.

Op basis van dit idee deed Mohammad Ali Najafi onderzoek naar uitstootreacties van 20O bij bundelenergieën van ongeveer 415 MeV per nucleon. Hij deed dat met de LAND-R3B opstelling als onderdeel van het fysicaprogramma van de LAND-R3B project. R3B is een van vele natuurkundige experimenten van de FAIR faciliteit die in aanbouw is in Duitsland.

EXL is een ander groot project van FAIR, dat complementair is aan R3B. Samen maken ze het mogelijk om vrijwel elke vraagstelling over lage en midden-energie kernreacties te onderzoeken. De geplande opstelling van het EXL project is een uitgekiende combinatie van enkele duizenden detectie-eenheden, die de ontwikkeling van nieuwe instrumenten en een zorgvuldige studie van hun eigenschappen vereist.

Mohammad Ali Najafi (Iran, 1982) studeerde aan de universiteit van Teheran. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Kernfysisch Versneller Instituut van de RUG. Najafi gaat door als postdoc onderzoeker aan de Justus-Liebig University in Giessen.