Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. P. Noorishad: Optimization for high fidelity imaging with aperture array telescopes

Wanneer:vr 07-06-2013 om 12:45

Promotie: mw. P. Noorishad, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Optimization for high fidelity imaging with aperture array telescopes

Promotor(s): prof.dr. J.M. van der Hulst, prof.ir. A. van Ardenne

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Nieuwe algoritmen voor een betere wetenschappelijke output van LOFAR

ASTRON, het Nederlandse instituut voor radiosterrenkunde, heeft de LOFAR-radiotelescoop ontwikkeld en gerealiseerd. LOFAR is een instrument met een onconventioneel ontwerp: geen schotelantennes, maar fasegestuurde antennes. Een ontwerp waarmee men goedkoper en sneller een grote telescoop kan bouwen. Ook zijn de wetenschappelijke toepassingen legio.

Het mechanische deel van LOFAR heeft een heel eenvoudig ontwerp; het bestaat uit duizenden simpele dipoolantennes. Maar dit moeten we bekopen in de data-analyse, zegt Parisa Noorisad in haar proefschrift. ‘Het onconventionele ontwerp van LOFAR betekent dat we nieuwe methodes moeten ontwikkelen voor het analyseren en begrijpen van de waarnemingen en voor het verwerken van de gegevens tot wetenschappelijke resultaten.’ Met dit doel voor ogen zijn verschillende studies verricht door ASTRON in nauwe samenwerking met Nederlandse universiteiten, waaronder die van Groningen, Leiden en Delft. Met veel succes werden nieuwe algoritmen voor signaalanalyse ontwikkeld en toegepast. Het resultaat is dat LOFAR-waarnemingen nu uitstekend wetenschappelijk gepresenteerd kunnen worden. De algoritmen die Noorishad ontwikkelde, hebben daar veel aan bijgedragen.

Het succes van LOFAR heeft er toe geleid dat het ontwerp van LOFAR ook overgenomen wordt in delen van de nieuw te bouwen Square Kilometer Array, 's werelds grootste en gevoeligste toekomstige radiotelescoop.

Parisa Noorisad (Iran, 1980) studeerde sterrenkunde aan de Chalmers University of Technologies in Zweden. Het onderzoek werd verricht bij het Kapteyn Instituut van de RUG en bij ASTRON. Noorishad’s nieuwe werkgever is het Netherlands eScience Center, een initiatief van SURF en NWO.