Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. K. Azijli: TRAIL-induced kinases activation and apoptosis: towards improved death receptor targeted therapy for lung cancer

Wanneer:wo 17-04-2013 om 14:30

Promotie: mw. K. Azijli, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: TRAIL-induced kinases activation and apoptosis: towards improved death receptor targeted therapy for lung cancer

Promotor(s): prof.dr. F.A.E. Kruyt, prof.dr. G.J. Peters, prof.dr. S. de Jong

Faculteit: Medische Wetenschappen

Beter inzicht in behandeling van niet-kleincellige longkanker

Longkanker komt veel voor in de westerse wereld en is verantwoordelijk voor het grootste aantal kankergerelateerde sterftegevallen. UMCG-onderzoeker Kaamar Azijli bestudeerde moleculaire mechanismen van het medicijn TRAIL die de behandeling van niet-kleincellige longkanker mogelijk kunnen verbeteren.

Bestaande behandelingen met chemotherapie en radiotherapie zijn vaak onvoldoende effectief bij longkanker. Nieuwe behandelmethoden zijn daarom noodzakelijk. Het gebruik van TRAIL om selectief geprogrammeerde celdood (apoptose) in tumorcellen te veroorzaken, met behoud van normale cellen, is een veelbelovende strategie.

Azijli bestudeerde de effecten van TRAIL receptor activatie. Hoewel TRAIL in een deel van de longtumorcellen effectief geprogrammeerde celdood activeert, is een ander deel resistent. In de resistente tumorcellen bleek TRAIL ongewenste effecten te hebben; het stimuleerde het invasieve gedrag van tumorcellen. Het moleculaire mechanisme dat hiervoor verantwoordelijk is, heeft Azijli (deels) opgehelderd. Deze nieuwe inzichten kunnen het gebruik van het apoptose-inducerende medicijn TRAIL bij de behandeling van niet-kleincellige longkanker mogelijk verbeteren.

Kaamar Azijli (Amsterdam, 1984) studeerde Farmaceutische Wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zij voerde haar promotieonderzoek uit bij de afdeling Medische Oncologie, Cancer Center Amsterdam (CCA) van het VUmc. Het onderzoek werd gefinancierd door het Top Instituut Pharma. Na haar promotie blijft Azijli als postdoc onderzoeker verbonden aan het VUmc.