Over ons Actueel Nieuws

Proefschrift: Pathophysiology of thoracic irradiation

Promotor(s): prof.dr. R.P. Coppes, prof.dr. J.A. Langendijk

Faculteit: Medische Wetenschappen

Oorzaken bestralingsschade normaal weefsel in borstkasgebied onderzocht

Bestraling van kanker in de borstkas (thorax) kan leiden tot levensbedreigende ademhalingsproblemen. UMCG-onderzoekster Ghazaleh Ghobadi stelt vast dat de schade veroorzaakt wordt door veranderingen in het hele systeem waarin de longen en het hart met elkaar verbonden zijn.

Ghobadi vond dat bestraling van kanker in de borstkas een verhoogde bloeddruk in de longen kan veroorzaken. Deze aandoening bleek sterk samen te hangen met de ademhalingsproblemen die zich kunnen voordoen na bestraling. Een mogelijke oorzaak is schade aan de bloedvaten waardoor vocht in de longen komt (oedeem) en de werking van het hart zich moet aanpassen. Ghobadi concludeert dat schade aan de longen en het hart sterk met elkaar verbonden zijn doordat zij deel uitmaken van hetzelfde systeem.

Verder deed Ghobadi onderzoek naar criteria voor de beoordeling van ademhalingsproblemen na bestraling. Zij stelt voor om over te stappen op objectieve en meetbare parameters, die verkregen kunnen worden met een CT-scan van de longen. Zij ontwikkelde een nauwkeurige methode om longschade als gevolg van bestraling vast te stellen. De bevindingen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van beter op de patiënt toegesneden en efficiëntere bestraling van kanker in de borstkas.

Ghuzaleh Ghobadi (Iran, 1981) studeerde Natuurkunde aan de Tehran University en deed daar een Maters in Medische Fysica. Zij voerde haar promotieonderzoek uit bij de afdelingen Radiotherapie en Celbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd gefinancierd door KWF Kankerbestrijding en NWO. Ghobadi gaat als postdoc onderzoeker werken bij het Nederlands Kanker Instituut.