Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. E.M. Trell: Rural realities. Everyday places and practices of young people in rural Estonia

Wanneer:do 27-06-2013 om 14:30

Promotie: mw. E.M. Trell, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Rural realities. Everyday places and practices of young people in rural Estonia

Promotor(s): prof dr. P.P.P. Huijgen

Faculteit: Ruimtelijke Wetenschappen

Dagelijkse, lokale omgeving belangrijk voor welzijn jongeren in Estland

De dagelijkse, lokale omgeving speelt een belangrijke rol in het leven en welzijn van jongeren op het platteland van Estland. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Elen Trell, die met haar proefschrift inzicht biedt in de alledaagse ‘rurale realiteit’ in Estland. Zij concludeert dat de plekken waar Estse plattelandsjongeren zich thuis voelen, de ervaringen en vaardigheden die ze daar opdoen en hun informele sociale contacten, een basis kunnen bieden voor het leggen van contacten met de oudere generatie, het vormen van vriendschappen met leeftijdsgenoten en de omgang met structurele onzekerheden.

Toegang tot zeer specifieke plekken waar jongeren zich geborgen weten, en de praktijken die daar worden gebezigd, kan hen een breder gevoel van verbondenheid met hun woonplaats geven. Deze verbondenheid is echter ambigu: ondanks het gevoel van thuishoren, zien de jongeren in dit onderzoek voor zichzelf geen toekomst weggelegd in hun woonplaats.

Elen Trell (Estland, 1981) studeerde Culturele Geografie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar onderzoek bij de afdeling Culturele Geografie van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Het onderzoek werd mede gefinancierd door het Ubbo Emmius Fonds van de RUG.