Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. K.T. Buddingh: Assessment of the biliary tree. During gallbladder surgery

Wanneer:wo 15-05-2013 om 12:45

Promotie: dhr. K.T. Buddingh, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Assessment of the biliary tree. During gallbladder surgery

Promotor(s): prof.dr. R.J. Ploeg

Faculteit: Medische Wetenschappen

Kleurstof verkleint kans op galwegletsel tijdens operatie

Cholecystectomie, het operatief verwijderen van de galblaas, is een veel uitgevoerde ingreep. In een klein aantal gevallen treedt bij die ingreep letsel aan de galwegen op, met als gevolg extra operaties, een langere opnameduur en soms ook dure claims. Tim Buddingh onderzocht hoe de galwegen tijdens de operatie beter in beeld kunnen worden gebracht, zodat de kans op galwegletsel afneemt.

Buddingh bracht eerst in kaart met welke veiligheidstappen Nederlandse chirurgen al werken. Hij ontdekte dat de zogenaamde ‘critical view of safety’ (CVS)-techniek breed wordt toegepast, in tegenstelling tot het ‘intra-operatief cholangiogram’ (IOC), het maken van röntgenfoto’s van de galwegen of galblaas tijdens de operatie. Artsen ervaren het toepassen van IOC volgens Buddingh als tijdrovend en moeilijk. Buddingh concludeert dat dit een zorgwekkende ontwikkeling is, omdat er bewijs is dat IOC de kans op galwegletsel verkleint.

De promovendus onderzocht nieuwe manieren om de galblaas en galwegen in beeld te brengen. Een snellere, goedkopere en veilige techniek zou volgens hem ‘fluorescentiecholangiografie’ kunnen zijn, het inbrengen van een lichtgevende kleurstof in de galwegen.

Buddingh pleit tot slot voor een routinematige toepassing van IOC, vergezeld van protocollen en trainingen, en voor het zo nauwkeurig mogelijk vastleggen van operatieve procedures met behulp van videobeelden en geluidsopnamen. Net als piloten kunnen chirurgen zo maximale transparantie geven over de beslissingen die ze nemen in de operatiekamer.

Tim Buddingh (Pakistan, 1986) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek bij het Bio-optical Imaging Centre Groningen (BIC-G) van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door diezelfde afdeling en door LICOR Biosystems. Buddingh is momenteel werkzaam als arts op de afdeling Urologie van het St Elizabeth Hospitaal te Curaçao.