Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. I. Katsouras: Filling the holes

Wanneer:vr 26-04-2013 om 16:15

Promotie: dhr. I. Katsouras, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Filling the holes

Promotor(s): prof.dr. D.M. de Leeuw, Prof.dr.ir. P.W.M. Blom

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Elektrische eigenschappen ultradunne lagen gekarakteriseerd

De elektrische eigenschappen van verschillende klassen van materialen zijn afhankelijk van de lengteschaal. Interessante verschijnselen treden op als een van de dimensies van het onderzochte systeem in de orde van enkele nanometers is.

Het onderzoek naar de schaling met de laterale afmetingen vereist een technologie die op reproduceerbare wijze het elektrische transport kan beschrijven van lagen die variëren van zelf-assemblerende, ultradunne lagen van afzonderlijke moleculen dik tot macroscopische lagen met een dikte van enkele micrometers.

In zijn proefschrift gebruikt Ilias Katsouras een eerder ontwikkelde technologie van moleculaire juncties met een groot oppervlak om de schalingseigenschappen van verscheidene systemen te onderzoeken. Waar nodig paste hij die technologie aan. De juncties bestaan elk uit een actieve laag die tussen twee elektrodes is geplaatst. De structuur wordt omgeven door een isolerende matrix, met daarin gaten die vooraf zijn vervaardigd. Door middel van het vullen van deze gaten met verschillende materialen kunnen de eigenschappen ervan gekarakteriseerd worden als functie van hun lengteschaal.

Ilias Katsouras (Griekenland, 1985) studeerde natuurkunde in Groningen (top-master nanoscience). Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Zernike Institute for Advanced Materials en gefinancierd door de EU (FP7). Katsouras is momenteel postdoc bij het Max Planck Institute for Polymer Research.