Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. F.A.J. de Laat: Measuring mobility in persons with a lower-limb

Wanneer:wo 24-04-2013 om 12:45

Promotie: dhr. F.A.J. de Laat, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Measuring mobility in persons with a lower-limb

Promotor(s): prof.dr. J.H.B. Geertzen

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuw meetinstrument voor bepalen mobiliteit na beenamputatie

Mensen die een beenamputatie hebben ondergaan, ervaren verminderde mobiliteit als grootste beperking. Maar hoe meet je die mobiliteit, en wat zijn precies de beperkingen waarmee patiënten kampen? Revalidatieartsen werken met verschillende mobiliteitsschalen, maar er bestond nog geen gouden standaard. Fred de Laat bracht meerdere meetinstrumenten bij elkaar om tot een nieuwe mobiliteitsschaal te komen.

De Laat baseerde zijn onderzoek op verschillende vragenlijsten die in de praktijk aan patiënten met een verminderde mobiliteit worden voorgelegd, de vragenlijsten “opstaan en gaan zitten”, “lopen” en “traplopen” van Roorda en anderen. Hij ontdekte dat zulke vragenlijsten ook betrouwbaar zijn voor mensen die een beenamputatie hebben ondergaan, en dat ze zich bovendien lenen voor vertaling naar geautomatiseerde, zichzelf aanpassende schalen. Met een paar steekvragen kan een computer dan bepalen in welke mobiliteitsschaal een patiënt zich bevindt.

Meer dan gemiddelde beperkingen trof De Laat aan bij twee groepen patiënten: mensen die in een verpleeghuis gerevalideerd hebben, en vrouwen. Deze groepen ervaren vooral beperkingen bij het zelfstandig gaan staan en bij traplopen. Vrouwen bleken maar liefst negen keer minder vaak onafhankelijk trap te lopen dan mannen. Waar dit verschil uit voortkomt, zou nog verder onderzocht kunnen worden.

Fred de Laat (Vught, 1963) studeerde Geneeskunde aan de universiteit van Nijmegen. Hij voerde zijn onderzoek uit bij revalidatiecentrum Tobrug, JBZ in ’s-Hertogenbosch en werkte het uit bij revalidatiecentrum Leijpark, Libra revalidatie en audiologie in Tilburg. De Laat werkt als revalidatiearts bij het TweeSteden ziekenhuis en revalidatiecentrum Leijpark in Tilburg.