Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. E.D. Telenga: On phenotyping in asthma and COPD

Wanneer:wo 09-10-2013 om 16:15

Promotie: dhr. E.D. Telenga, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: On phenotyping in asthma and COPD

Promotor(s): prof.dr. D.S. Postma

Faculteit: Medische Wetenschappen

Roken beïnvloedt de respons van astmapatiënten op medicijnen

Geïnhaleerde corticosteroïden (ICS) zijn veelgebruikte medicijnen in de behandeling van astma en COPD, maar astmapatiënten reageren over het algemeen beter op de behandeling met deze medicijnen dan COPD-patiënten. Eef Telenga ging in zijn promotieonderzoek na waardoor dat komt. Hij richtte zich daarvoor op de verschillende verschijningsvormen van beide ziekten.

Astma en COPD vormen samen de obstructieve longziekten. Door vernauwing en chronische ontsteking van de luchtwegen hebben COPD- en astmapatiënten moeite met in- en uitademen. Astma en COPD zijn complexe ziekten die worden beïnvloed door genetische en omgevingsfactoren.

Telenga ging na hoe patiënten met verschillende typen astma en COPD reageren op een behandeling met ICS. COPD ontstaat doorgaans door roken en patiënten met deze ziekte reageren verhoudingsgewijs minder goed op ICS dan astmapatiënten. Om de invloed van roken op de effectiviteit van deze medicijnen te onderzoeken, ging Telenga na of ook (ex-)rokers onder de astmapatiënten minder goed op ICS reageren. Dat bleek inderdaad het geval te zijn, waarbij de promovendus aantekent dat er alleen verschil bestaat op korte termijn. De lange termijn respons op de medicijnen bleek vergelijkbaar met die van astmapatiënten die nooit gerookt hebben.

In het tweede deel van zijn proefschrift beschrijft de promovendus verschillende methodes om obstructieve longziekten te onderzoeken. Daarmee kunnen in de toekomst mogelijk nieuwe verschijningsvormen van astma en COPD geïdentificeerd worden.

Eef (Evert) Telenga (Assen, 1980) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Longziekten (Groningen Research Institute for Asthma and COPD) van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zijn onderzoek werd gefinancierd door de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW). Telenga werkt als art-assistent in opleiding tot nucleair geneeskundige bij de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het UMCG.