Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. C. Wu: Ultra-high-resolution quantitative multi-pinhole small-animal SPECT

Wanneer:wo 11-09-2013 om 12:45

Promotie: dhr. C. Wu, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Ultra-high-resolution quantitative multi-pinhole small-animal SPECT

Promotor(s): prof.dr. F.J. Beekman, prof.dr. R.A.J.O. Dierckx

Faculteit: Medische Wetenschappen

Micro-SPECT-scan laat zien hoe cellen driedimensionaal functioneren

Met een micro-SPECT-scan is het mogelijk om te laten zien hoe cellen functioneren in kleine dieren, zoals muizen en ratten. Dat komt omdat deze scans, wanneer ze worden uitgevoerd met een hoge resolutie, de distributie van tracers en kinetische energie in kleine dieren driedimensionaal heel nauwkeurig in beeld kunnen brengen. Dat concludeert Chao Wu in zijn promotieonderzoek. Hij deed onderzoek naar de technologie achter en mogelijke toepassingen van micro-SPECT.

Het belangrijkste verschil tussen klinische SPECT-scans (een medische afbeeldingstechniek vergelijkbaar met een PET-scan) en micro-SPECT, zo stelt Wu, is dat die laatste een veel hogere resolutie heeft om afbeeldingen te kunnen maken van kleine dieren, zoals muizen en ratten. Wu concludeert dat de accuratesse van micro-SPECT juist bij knaagdieren op een praktische en snelle manier verkregen kan worden. De hoge kwantitatieve nauwkeurigheid van micro-SPECT-scans opent bovendien volgens hem meer mogelijkheden voor nieuwe preklinische toepassingen.

Chao Wu (Yichang, China, 1982) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het Universitair Medisch Centrum Groningen, deels in samenwerking met de Technische Universiteit Delft en Universitair Medisch Centrum St Radboud (Nijmegen. Het onderzoek werd gefinancierd door het UMCG, MILabs B.V. (Utrecht), UMC St Radboud en CTMM. Wu werkt als postdoc onderzoeker aan de TU Delft, en als wetenschappelijk programmeur bij MILabs, B.V.