Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. R. Golestani: New targets in cardiovascular imaging

Wanneer:wo 22-05-2013 om 12:45

Promotie: dhr. R. Golestani, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: New targets in cardiovascular imaging

Promotor(s): prof.dr. R.A.J.O. Dierckx, prof.dr. C.J.A.M. Zeebregts

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuwe aanknopingspunten voor evaluatie aderverkalking

Atherosclerose, in de volksmond beter bekend als aderverkalking, is een veelvoorkomende hart- en vaatziekte. De ziekte heeft een gecompliceerd en langzaam verloop. In de loop van jaren wordt een vetachtige stof (‘plaque’) afgezet in de wand van slagaders. De bloedvaten worden daardoor nauwer. Wanneer de plaque loslaat, kan deze complicaties veroorzaken, zoals een hart- of herseninfarct. Reza Golestani onderzocht hoe het moleculaire proces van aderverkalking met visuele technieken zoals PET-scans in beeld kan worden gebracht.

Golestani ontwikkelde een beeldvormende techniek voor het visualiseren en meten van de moleculaire en cellulaire doelwitten die betrokken zijn bij atherosclerotische ziekten. Hij deed dat onder andere door diermodellen van de ziekte te onderzoeken en stukjes verwijderde plaque uit de halsslagaders. De promovendus concludeert dat zijn onderzoek veelbelovende doelen heeft geïdentificeerd om de ziekte van buitenaf in beeld te brengen. Op basis van deze nieuwe inzichten, die nog preklinisch van aard zijn, moet het in de toekomst makkelijker worden om patiënten in verschillende risicogroepen in te delen of om nieuwe medicijnen te ontwikkelen die de progressie van de ziekte moeten stoppen.

Reza Golestani (Iran, 1978) studeerde geneeskunde aan de Universiteit van Teheran, Iran. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het Universitair Medisch Centrum Groningen en maakte deel uit van onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd gefinancierd door Siemens Medical Systems. Golestani is als onderzoeker verbonden aan de Yale school of medicine, New Haven, USA.