Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. R.P.E. Pollard: B cell targeting in Sjögren's syndrome. Clues to pathogenesis

Wanneer:wo 04-12-2013 om 16:15
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. R.P.E. Pollard

Proefschrift: B cell targeting in Sjögren's syndrome. Clues to pathogenesis

Promotor(s): prof.dr. A. Vissink, prof.dr. F.G.M. Kroese, prof.dr. F.K.L. Spijkervet

Faculteit: Medische Wetenschappen

Medicijn remt ziekteproces syndroom van Sjögren mogelijk af

Het medicijn rituximab, een antistof die onder andere wordt gebruikt bij de behandeling van auto-immuunziekten zoals reumatoïde artritis, blijkt bij patiënten met het syndroom van Sjögren (SS) te leiden tot een vermindering van het ontstekingsproces in de speekselklier. Dat concludeert Rodney Pollard in zijn promotieonderzoek.

Mensen met SS kampen met chronische ontstekingen van de vochtafscheidende klieren, zoals de traan- en speekselklieren. Daardoor ontstaan klachten zoals een droge mond en droge ogen. Ook hebben veel patiënten last van algehele vermoeidheid, gewrichtspijn en spierpijn, en hebben zij een zes tot twintig keer hoger risico op het ontwikkelen van een lymfoom.

Het merendeel van de behandelingen van SS is gericht op het verlichten van de klachten. Pollard onderzocht de mogelijkheden om in te grijpen in het ziekteproces. Van rituximab, een medicijn dat gericht is op een daling van het aantal B-cellen in het perifere bloed, was al bekend dat het gunstige effecten heeft bij patiënten met SS. Pollard wilde weten hoe deze behandeling ingrijpt op de onderliggende mechanismen van de ziekte. Eén van zijn conclusies is dat het medicijn het ontstekingsproces in de speekselklieren afremt. Ook het aantal lymfo-epitheliale laesies (een bepaald type beschadiging van klierbuisjes in de speekselklier) nam af. Deze bevindingen dragen bij aan meer inzicht in het ontstaan van de ziekte.

Rodney Pollard (Rotterdam, 1980) studeerde Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde aan de Universiteit van Leiden. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek, naast zijn studie Tandheelkunde aan de universiteit Groningen, bij de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen en participeerde in Onderzoeksinstituut GUIDE. Het onderzoek werd onder andere gefinancierd door de National Institute of Health (NIH), Roche, Reumafonds, BOOA en de Jan Kornelis de Cock-stichting. Pollard werkt als kaakchirurg in opleiding (AIOS) in het UMCG.