Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. M.T.R. Roofthooft: Pediatric and neonatal pulmonary hypertension. Epidemiology, management, risk stratification and outcome

Wanneer:wo 23-10-2013 om 14:30

Promotie: dhr. M.T.R. Roofthooft, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Pediatric and neonatal pulmonary hypertension. Epidemiology, management, risk stratification and outcome

Promotor(s): prof.dr. R.M.F. Berger

Faculteit: Medische Wetenschappen

Meer intensieve medicamenteuze behandeling PH bij kinderen gerechtvaardigd

Kinderen met een verhoogde bloeddruk in de longslagaders (pulmonale hypertensie, PH) hebben baat bij dezelfde behandeling als volwassenen met deze levensbedreigende ziekte. Dat constateert Marc Roofthooft in zijn promotieonderzoek. Hij ging in een landelijk, retrospectief onderzoek na welke kinderen de ziekte hebben, welke onderliggende factoren een rol spelen, en welke behandelingen zijn toegepast.

In de periode 1991-2006 werd de ziekte PH bij meer dan drieduizend kinderen tussen nul en zeventien jaar vastgesteld. Van de groep kinderen met een verhoogde bloeddruk in de longslagaders blijkt een grote groep (82%), bij een adequate behandeling, opvallend genoeg een voorbijgaande vorm van de ziekte te hebben. Twee andere belangrijke groepen (beide 5%) worden gevormd door kinderen met een longziekte en/of lage zuurstofspiegel in het bloed en kinderen met een afwijking aan de linkerhelft van het hart. De laatste groep betreft kinderen met een progressieve aandoening van de bloedvaten in de longen (PAH). De meesten van hen (72%) worden met een hartafwijking geboren.

Er zijn verschillende ‘generaties’ medicijnen op de markt voor PAH. Deze zijn getest bij volwassenen, maar worden ook bij kinderen toegepast. Roofthooft concludeert op basis van de overlevingscijfers dat kinderen, net als volwassenen, de beste overlevingscijfers laten zien bij een behandeling waarin twee typen PAH-medicatie worden gecombineerd. Hij concludeert dat dit een agressievere medicamenteuze behandeling lijkt te rechtvaardigen. Wel is er volgens hem nog meer onderzoek nodig naar de effecten op langere termijn.

Marc Roofthooft (Leiden, 1969) studeerde geneeskunde aan de Erasmus universiteit Rotterdam Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij het Nationaal expertisecentrum voor diagnostiek en behandeling van kinderen met PH, afdeling Kindercardiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Roofthooft werkt als kindercardioloog in het UMCG.