Over ons Actueel Nieuws

Oratie mw. prof.dr. B.M. Bakker: Modellen voor jong en oud

Wanneer:di 22-10-2013 om 16:15

Oratie: mw. prof.dr. B.M. Bakker, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Titel: Modellen voor jong en oud

Leeropdracht: Kindergeneeskunde, i.h.b. medische systeem biologie

Faculteit: Medische Wetenschappen

Prof.dr. Barbara Bakker gaat tijdens haar oratie in op het gebruik van computermodellen om grip te krijgen op stofwisselingsziektes. De titel van de oratie - Modellen voor jong en oud - verwijst naar de toepassing van haar aanpak op zowel aangeboren stofwisselingsziektes als ouderdomsziektes.

Onze energiestofwisseling vindt grotendeels plaats in speciale celorganellen, mitochondriën genaamd. Deze ‘energiefabriekjes’ zijn essentieel voor de verbranding van vetten en suikers. Bij een gezonde stofwisseling vinden snelle en nauwkeurige aanpassingen plaats aan een wisselend aanbod van voedingsstoffen en een wisselende vraag naar energie. Daarbij schakelen we voortdurend tussen verbranding en opslag van vetten en suikers. De enzymreacties die hiervoor verantwoordelijk zijn, hebben we inmiddels goed in kaart. De wetenschappelijke uitdaging is gelegen in het begrijpen van de snelle en accurate regulatie van al die processen. Om dit complexe regelnetwerk te begrijpen zijn computermodellen onontbeerlijk.

Bakker laat zien hoe computermodellen voorspellen dat de stofwisseling inherent het risico in zich draagt om instabiel gedrag te vertonen. Dan dreigen we in een situatie te geraken waarin tussenproducten gaan ophopen en belangrijke processen geblokkeerd raken. Ons lichaam heeft vele mechanismen ontwikkeld om ons hiertegen te beschermen, maar bij aangeboren of verkregen ziektes kunnen deze falen. Een beter begrip van de risico’s en beschermingsmechanismen moet ons helpen om tot betere therapieën te komen.