Over ons Actueel Evenementen Promoties

Early motor development, early visual attention and functional outcome in children

Insights into functional brain development
Promotie:Mw. M.M. (Marrit) Hitzert
Wanneer:26 november 2014
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. A.F. (Arend) Bos
Copromotor:dr. K.N.J.A. van Braeckel
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Early motor development, early visual attention and functional
outcome in children

Ontwikkeling vroege motoriek en visuele aandacht voorspellen problemen bij schoolkinderen

De ontwikkeling van motoriek en visuele aandacht in de eerste maanden na de geboorte kunnen allebei het  functioneren in de schoolperiode voorspellen. Dat concludeert UMCG-onderzoeker Marrit Hitzert. Zij deed onderzoek naar het monitoren van de motorische ontwikkeling en visuele aandacht bij zowel te vroeg als op tijd geboren kinderen. Deze conclusie suggereert dat het bepalen van vroege motoriek en visuele aandacht bij heel jonge kinderen kan helpen bij het verbeteren van hun functioneren op latere leeftijd.

Hitzert analyseerde de kwaliteit van de motoriek van pasgeborenen aan de hand van video’s en voerde een gedetailleerd neuropsychologisch onderzoek uit op schoolleeftijd. Op die manier onderzocht ze diverse risicofactoren voor ontwikkelingsproblemen. Een risicofactor is een hoge concentratie PCB’s (polychlorinated biphenylen, milieuverontreinigende stoffen) in het navelstrengbloed, dat de vroege motorische ontwikkeling van kinderen blijkt te beïnvloeden. Ook hoge concentraties dexamethason, een corticosteroïd hormoon dat wordt voorgeschreven bij vroeggeboren baby’s met ernstige longproblemen, kan leiden tot zowel motorische ontwikkelingsstoornissen bij kinderen tot 3 maanden als voor motorische, cognitieve en gedragsproblemen op schoolleeftijd. Behandeling met lagere doses dexamethason heeft dit eerstgenoemde effect niet.

Tot slot onderzocht Hitzert of de motorische ontwikkeling en visuele aandacht zich in de eerste zes maanden tegelijkertijd ontwikkelen. Zowel bij te vroeg geboren kinderen als op tijd geboren kinderen lijkt dit niet het geval. Vroeggeboorte leidt vaak tot een tijdelijk betere visuele aandacht bij jonge baby’s, terwijl de motorische ontwikkeling zich vergelijkbaar  ontwikkelt als bij op tijd geboren baby’s. Blijkbaar is de motorische ontwikkeling een proces dat min of meer vooraf vastligt  en niet beïnvloedt wordt door het tijdstip van geboorte. De snellere visuele aandachtontwikkeling lijkt geen duidelijk voordeel of nadeel op te leveren voor de latere motorische en cognitieve ontwikkeling.

Marrit Hitzert (1986) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij voerde haar onderzoek uit aan het Onderzoeksinstituut BCN-BRAIN van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Haar onderzoek werd gefinancierd door de Junior Scientific Master Class. Na haar promotieonderzoek is zij werkzaam in het Martiniziekenhuis in Groningen als ANIOS bij de afdeling kindergeneeskunde.