Over ons Actueel Evenementen Promoties

Asymptomatic bacteriuria and urinary tract infections in women

focus on diabetes mellitus and pregnancy
Promotie:Mw. C. (Caroline) Schneeberger
Wanneer:03 december 2014
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. R.P. (Ronald) Stolk, prof. dr. J.J.H.M. (Jan Jaap) Erwich
Copromotor:dr. S.E. Geerlings
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Asymptomatic bacteriuria and urinary tract infections in women

‘Zwangere vrouwen niet standaard screenen op bacteriën in urine’

Het is niet zinvol om zwangere vrouwen preventief te screenen op asymptomatische bacteriurie, de aanwezigheid van bacteriën in de urine zonder klachten van een blaasontsteking (bacteriurie met klachten). Dat stelt Caroline Schneeberger in haar onderzoek naar blaasontsteking en asymptomatische bacteriurie bij zwangere vrouwen en vrouwen met suikerziekte. Deze en andere resultaten uit het onderzoek kunnen helpen bij het opstellen van betere richtlijnen voor behandeling en preventie.

Zowel asymptomatische bacteriurie als blaasontsteking komen relatief vaak voor bij vrouwen met suikerziekte en zwangere vrouwen. Toch zijn er geen eenduidige richtlijnen hoe de diagnose asymptomatische bacteriurie en blaasontsteking gesteld moet worden en hoe beide typen bacteriurie in deze twee patiëntgroepen het beste kunnen worden behandeld. Om meer inzicht te krijgen in het huidige behandelbeleid van blaasontstekingen bij vrouwen met suikerziekte vergeleek Schneeberger de voorschrijfgegevens van 10.336 vrouwen met en 200.258 vrouwen zonder suikerziekte in de periode 1999-2005. Schneeberger concludeert dat vrouwen met suikerziekte in deze periode vaak een langere antibioticakuur voorgeschreven kregen van 5 dagen of meer. Desondanks keerde de blaasontsteking verhoudingsgewijs vaker terug bij vrouwen met suikerziekte.

Ook onderzocht Schneeberger of het preventief screenen op asymptomatische bacteriurie tijdens de zwangerschap zinvol is. Ze analyseerde daarvoor 214 zwangere vrouwen uit Australië en 474 vrouwen uit Nederland met en zonder diabetes. In Australië wordt de screening op asymptomatische bacteriurie al standaard uitgevoerd, in tegenstelling tot Nederland. In beide studies bleken er geen verschillen te bestaan tussen vrouwen met en zonder suikerziekte. Ook werd in beide studies geen verband gevonden tussen asymptomatische bacteriurie en nadelige zwangerschapsgevolgen zoals vroeggeboorte. Schneeberger concludeert dat de uitkomsten de invoer van een screeningsprogramma voor asymptomatische bacteriurie tijdens de zwangerschap niet ondersteunen.

Caroline Schneeberger (1984) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij onderzoeksinstituut SHARE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door het UMCG in de vorm van een MD/PhD-traject (Junior Scientific Masterclass) en door het Academisch Medisch Centrum (AMC) Amsterdam. Schneeberger begint binnenkort aan een opleiding tot medisch microbioloog in het AMC.