Over ons Actueel Evenementen Promoties

Tumor cell survival and immune escape mechanisms in classical Hodgkin lymphoma

Promotie:Dhr. Z. (Zheng) Liang
Wanneer:26 januari 2015
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. J.H.M. (Anke) van den Berg
Copromotors:A. Visser, dr. A. (Arjan) Diepstra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Tumor cell survival and immune escape mechanisms in classical
Hodgkin lymphoma

Meer duidelijkheid over ‘ontsnappingsmechanisme’ tumorcellen ziekte van Hodgkin

Hodgkin-tumorcellen weten het menselijke immuunsysteem om de tuin te leiden door bepaalde eiwitten uit te schakelen. UMCG-onderzoeker Zheng Liang ontdekte dat dat bijvoorbeeld geldt voor de antigeenpresenterende eiwitten HLA-klassen 1 en 2. Het uitschakelen van deze eiwitten verhindert dat het lichaam een passende  afweerreactie aanmaakt.

Het klassieke Hodgkin lymfoom (HL) is een vorm van kanker waarin een klein aantal tumorcellen verspreid ligt in een reactieve achtergrond. Deze reactieve cellen zorgen voor een micromilieu dat tumorcellen helpt groeien en overleven. Liang onderzocht welke overlevings- en ontsnappingsmechanismen de tumorcellen daarbij moleculair gezien gebruiken.

Een van die ontsnappingsmechanismen is dus het onderdrukken van de expressie van bepaalde eiwitten – moleculen die in staat zijn een reactie van het afweersysteem op te wekken. Een overlevingsstrategie van de tumorcellen, zo ontdekte Liang, is het activeren van de insuline-like groeifactor-1 (IGF-1R). Opmerkelijk genoeg blijkt de aanwezigheid van deze groeifactor ook verband te houden met een verbeterde overleving van patiënten.

Zheng Liang (1974) studeerde Geneeskunde aan de Tianjin Medical University in China. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij het Cancer Research Center Groningen van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd middels een Abel Tasman Talent fellowship (UMCG). Liang werkt als oncoloog en KNO-arts in de Tianjin Medical University (China).