Over ons Actueel Evenementen Promoties

PET-based analysis of tumor glucose metabolism and tumor hypoxia before and during anti-neoplastic treatment

Promotie:Dhr. V.R. (Vikram) Bollineni
Wanneer:14 januari 2015
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. J.A. (Hans) Langendijk, prof. dr. J. (Jan) Pruim
Copromotor:dr. R.J.H.M. Steenbakkers
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
PET-based analysis of tumor glucose metabolism and tumor hypoxia
before and during anti-neoplastic treatment

Chemoradiotherapie verbeteren door bestralingsresistente delen tumor in kaart te brengen

Met de nieuwe afbeeldingstechniek FAZA-PET is het mogelijk om zuurstofarme delen van een tumor nauwkeurig in beeld te brengen. Deze delen zijn niet goed vatbaar voor chemoradiotherapie, en daarom is het identificeren van zuurstofarme delen van belang om in te schatten bij welke patiënten standaard-chemoradiotherapie onvoldoende effect zal hebben. Vikram Bollineni onderzocht het dynamische proces van tumorhypoxie (zuurstofarme delen in de tumor) met de nieuwe afbeeldingstechniek.

Tumorhypoxie betekent dat sommige tumorcellen niet worden voorzien van zuurstof. Dit is een overlevingsstrategie van de tumor om ook bij grotere afmetingen toe te kunnen met eenzelfde hoeveelheid bloed. Om te voorkomen dat de tumorcellen afsterven, wisselt het micromilieu van de tumor voortdurend. Dit ingenieuze proces vormt een uitdaging voor radiotherapeuten en oncologen, want tumorhypoxie is een belangrijke oorzaak voor het falen van chemoradiotherapie.

Bollineni gebruikte in zijn promotieonderzoek de afbeeldingstechniek FAZA-PET om wisselende volumes in tumordelen in kaart te brengen. Een volgende stap is volgens de promovendus om na te gaan hoe het wisselende zuurstofproces in de tumor precies verloopt tijdens een behandeling met chemoradiotherapie. Als duidelijk is hoe dat proces zich ontwikkelt, kunnen de zuurstofarme delen een hogere bestralingsdosis worden behandeld. Hiervoor is eerst nog meer onderzoek nodig.

Vikram Bollineni (1986) studeerde Geneeskunde aan de Kharkiv National Medical University, Oekraïne. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdelingen Radiotherapie en Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Bollineni verricht nu vervolgonderzoek met een onderzoeksbeurs van de European Organization for Research and Treatment of Cancer (EORTC).