Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Salivary gland stem cells

Stamceltherapie voor beschadigde speekselklieren stap dichterbij

Het promotieonderzoek van Lalita Nanduri brengt de toepassing van stamceltherapie een stap dichterbij voor patiënten die door bestraling van de speekselklieren lijden aan het droge mond syndroom. Dat speekselklierstamceltherapie een oplossing zou kunnen zijn hiervoor was al bekend, maar tot nu toe belemmerde het lage aantal stamcellen uit weefsel de toepassing.

Tijdens de radiotherapeutische behandeling van hoofd- en halskanker liggen de speekselklieren vaak in het bestralingsgebied. Daardoor krijgen veel patiënten te maken met problemen aan de speekselklieren, zoals een droge mond (xerostomie). Monddroogte klinkt onschuldig, maar een tekort aan speeksel beïnvloedt de eetlust, manier van spreken en slapen, en emoties en kan daardoor een grote impact hebben op de gezondheid en kwaliteit van leven. De schade aan de speekselklieren is tot nu toe onomkeerbaar. Wetenschappers zoeken al langer naar manieren om de door bestraling veroorzaakte schade aan de speekselklieren te herstellen.

Nanduri identificeerde in haar onderzoek, dat ze uitvoerde in muizen, een nieuw type cellen (CD24hi/CD29hi) die speekselklierstamcellen bevatten. Deze cellen bleken in het laboratorium makkelijk vermeerderd te kunnen worden, Van één cel konden duizenden nieuwe cellen gemaakt worden die elk ook nog in staat waren om uit te groeien tot een mini-speekselkliertje. Bovendien waren deze cellen zelf beter in staat door straling beschadigde (muizen)speekselklieren te herstellen dan de eerder gevonden cellen. De bevindingen kunnen helpen om stamceltherapie voor de klinische praktijk te ontwikkelen, zodat patiënten die lijden aan xerostomie beter behandeld kunnen worden.

Lalita Nanduri (1985) studeerde Microbiologie aan de Acharaya Nagarjuna Universiteit in Guntur, India. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Celbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door de Dutch Society for Cancer Research, NIRM en Zon. Mw. Nanduri werkt nu als onderzoeker bij Miltenyi Biotec GmbH in Bergisch Gladbach, Duitsland.