Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
International climate negotiation conditions

Drie voorwaarden voor succesvolle internationale klimaatonderhandelingen

Een effectief internationaal klimaatbeleid is meer kansrijk wanneer klimaatmaatregelen ingebed worden in de binnenlandse ontwikkelingsplanning van (ontwikkelings)landen. Deze ‘bottom-up’ benadering creëert sterkere prikkels voor landen om klimaatmaatregelen te nemen, omdat deze ook bijdragen aan het halen van nationale ontwikkelingsdoelen. Dat concludeert promovendus Wytze van der Gaast. Hij onderzocht vijf mondiale klimaatonderhandelingen sinds 1990 om te ontdekken aan welke voorwaarden klimaatonderhandelingen ten minste moeten voldoen om te resulteren in internationaal breed gedragen klimaatmaatregelen.

Van der Gaast concludeert dat voor onderhandelingssucces aan minimaal drie voorwaarden moet zijn voldaan. Ten eerste moet het onderhandelingsresultaat een evenwichtige weerspiegeling zijn van landenposities. In de tweede plaats moet het onderhandelingsproces zeer flexibel zijn met meerdere trajecten en vele kleine stapjes. Tot slot moeten op cruciale momenten de juiste tactische keuzes gemaakt worden, waarbij veel kan afhangen van bijvoorbeeld persoonlijkheden of de sfeer aan de onderhandelingstafel.

Van der Gaast beschrijft in zijn proefschrift hoe internationaal klimaatbeleid wordt bemoeilijkt doordat klimaatverandering een wereldwijd probleem is waarvoor een wereldwijde oplossing moet worden gevonden. Landen toetsen internationale afspraken daarbij aan binnenlandse doelen en doen alleen mee als de baten van klimaatbeleid hoger zijn dan de kosten. Bovendien is de wetenschappelijke kennis omtrent klimaatverandering slechts stapsgewijs beschikbaar gekomen, waardoor het moeilijk is geweest langetermijn klimaatdoelen af te spreken.

Wytze van der Gaast studeerde economie. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Hij is als senior expert verbonden aan het Joint Implementation Network (JIN) in Groningen.