Over ons Actueel Evenementen Promoties

Looking under the hood

Embedded actors and local institutions in the making of Globalization
Promotie:Dhr. D. (Dimitrios) Soudis
Wanneer:27 november 2014
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. J.H. (Harry) Garretsen
Copromotor:dr. R.K.J. Maseland
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Looking under the hood

Mondialisering kan niet worden gezien als een natuurverschijnsel

Mondialisering is geen exogene kracht, maar het resultaat van interacties tussen lokaal ingebedde agenten. Mondialisering moet dan ook niet worden gezien als een ‘natuurverschijnsel’ dat door ontwikkelingen zoals technologische vooruitgang wordt gedreven, concludeert Dimitrios Soudis. Mondialisering kan beter worden beschouwd als gevormd, beperkt en gereguleerd door de omgeving waarin het plaatsvindt, omdat mondialisering het resultaat is van interactie tussen meerdere agenten.

Deze agenten zijn ingebed in en worden gevormd door de specifieke kenmerken van hun sociale en politieke omgeving. Zij zijn dragers van normen en waarden, en zijn onderhevig aan institutionele structuren en sociale relaties die hun belangen, keuzes en gedrag beïnvloeden. Het gevolg van deze interactie komt dienovereenkomstig tot stand.

Het proefschrift van Soudis gaat verder dan de gebruikelijke discussie over het spanningsveld tussen ‘mondiale markten’ en ‘lokale staten’. Aan de hand van een institutionele benadering wordt in beeld gebracht hoe spanning ontstaat wanneer agenten die lokaal zijn ingebed bijdragen aan de totstandkoming van een mondiale economische orde. Daarnaast wordt de rol van plaatselijke instituties in het ondersteunen van transnationale economische interacties nader belicht. In het eerste deel ligt het accent op Credit Rating Agencies (CRAs; rating bureaus). Deze agenten bevorderen de totstandkoming van een mondiale economische orde door economische openheid met hogere ratings te belonen,) terwijl deze CRAs tegelijkertijd zijn ingebed in lokale instituties en ratings geven die bevorderlijk zijn voor lokale belangen. Daarnaast toont Soudis aan dat CRAs niet onafhankelijk zijn in de mondiale politieke economie en dat hun invloed op overheidsbeleid beperkt is.

In het tweede deel van het proefschrift wordt nader ingegaan op de rol van de staat en in het bijzonder hoe deze een institutioneel kader biedt voor transnationale economische interacties. Aan de hand van een nieuwe index waarmee de soevereiniteit van een staat wordt gemeten, toont hij aan dat mondialisering veronderstelt dat staten bestaan, en dat deze staten instituties voorzien die bevorderlijk zijn voor de ontwikkeling en het efficiënt functioneren van markten.

Dimitrios Soudis studeerde Economie. Hij verrichtte zijn onderzoek binnen het programma GEM van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.