Over ons Actueel Evenementen Promoties

Medication safety in Vietnamese hospitals

A focus on medication errors and safety culture
Promotie:Mw. H.T. Nguyen
Wanneer:03 november 2014
Aanvang:16:15
Promotors:K. (Katja) Taxis, Prof, prof. dr. F.M. (Flora) Haaijer-Ruskamp, prof. dr. J.R.B.J. Brouwers
Copromotor:dr. T.D. Nguyen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Medication safety in Vietnamese hospitals

Belangrijke rol klinisch apotheker bij medicatieveiligheid in Zuidoost Azië

Het proefschrift van Huong Nguyen is gericht op medicatieveiligheid in Zuidoost Azië, en met name in Vietnam. De resultaten van dit proefschrift onderstrepen dat klinische apothekers een belangrijke rol hebben bij het waarborgen van medicatieveiligheid, ook in laag- en midden-inkomenlanden, zoals Vietnam. Zij kunnen de leiding nemen bij het opstellen van afdelingsspecifieke projecten op het gebied van medicatieveiligheid.

Medicatieveiligheid is wereldwijd belangrijk. De kennis hieromtrent is echter beperkt in landen met een laag- en middeninkomen. Inzicht in de omvang en aard van het probleem kan een belangrijke bijlage leveren om gerichte strategieën voor verbetering te kunnen ontwikkelen. Systematische literatuurstudie wijst uit dat in de regio Zuidoost Azië - ook in Vietnam - de kwaliteit van geneesmiddelgebruik suboptimaal is en er onvoldoende aandacht is voor niet-overdraagbare ziekten. Uit observationeel onderzoek in twee grote Vietnamese ziekenhuizen blijkt dat ongeveer een derde deel van alle geneesmiddelen die er bereid en/of toegediend worden, tenminste één potentieel klinisch relevante fout bevat. In deze groep geneesmiddelen zaten in het bijzonder intraveneuze medicatie en hoog-risicogeneesmiddelen zoals insuline.

In haar vervolgonderzoek toonde Nguyen aan dat door scholing onder leiding van een klinisch apotheker het aantal klinisch relevante medicatiefouten, met name bereidingsfouten, werd gereduceerd. Echter, het aantal fouten bleef hoog. In het laatste onderzoek is naar de beleving van verpleegkundigen gevraagd betreffende de veiligheidscultuur bij het bereiden van medicatie. Zij waren allen zeer positief over de veiligheidscultuur en slechts enkelen gaven stress aan als factor voor het mogelijk ontstaan van fouten. Over het algemeen was er geen correlatie tussen de veiligheidscultuur op een afdeling en de prevalentie van medicatiefouten. Verpleegkundigen die op afdelingen werkten met hogere foutpercentages, vonden het echter moeilijker om fouten te bespreken.

Huong Nguyen promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen op onderzoek dat zij uitvoerde bij onderzoeksinstituut SHARE (School of Health Research) van het UMCG. Het werd gefinancierd door Nuffic. Hierna zal zij werkzaam zijn als docent en onderzoeker aan de University of Medicine and Pharmacy, Ho Chi Minh City, Vietnam.