Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Diagnostic and prognostic aspects in soft tissue sarcomas

Moleculair onderzoek helpt diagnose weke delen sarcomen te bevestigen

Aanvullend moleculair onderzoek kan helpen om de diagnose weke delen sarcoma –kwaadaardige tumoren in de weke delen van het steun- en bewegingsapparaat – te bevestigen. Zo zijn twee van zulke moleculaire technieken (RT-PCR en FISH) inmiddels niet meer weg te denken bij het stellen van de uiteindelijke diagnose synoviaal sarcoom, een van die kwaadaardige tumoren. Dat stelt Suzan ten Heuvel in haar promotieonderzoek.

Kwaadaardige zwellingen in de weke delen zijn met 1,5% procent van alle kankersoorten zeldzaam. Ze ontstaan als de celdeling ontspoort tijdens de ontwikkeling van steun- of spierweefsel of perifeer zenuwweefsel. De overleving van weke delen sarcoma is slecht. Dat komt omdat de zwelling vaak pas wordt opgemerkt als de tumor al is uitgezaaid. Dat maakt een snelle diagnose en een juiste inschatting van de fase waarin de ziekte zich bevindt des te belangrijker.

Suzan ten Heuvel onderzocht de betrouwbaarheid van twee van zulke diagnostische moleculaire methoden, real time polymerasekettingreactie (RT-PCR) en fluorescentie-in-situ-hybridisatie (FISH), in het stellen van de diagnose synoviaal syndroom. Ze deed dit door beide methoden te testen op 50 synoviaal sarcomen en 12 tumoren die erg op het synoviaal sarcoom lijken. Ten Heuvel concludeert dat beide methoden zeer betrouwbaar zijn om het synoviaal sarcoom juist te diagnosticeren. Wel had RT-PCR had een iets hogere gevoeligheid dan FISH.

Suzan ten Heuvel (1980) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Oncologische chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Ten Heuvel werkt sinds 2010 bij Lentis, sinds 2012 als psychiater in opleiding.