Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Posted work and deterritorialization in the European Union

Rechten van Oost-Europese arbeidsmigranten nauwelijks beschermd

De dynamiek van intra-Europese arbeidsmigratie heeft geleid tot een onderklasse van arbeiders in precair en slecht betaald werk. Promovenda Ines Wagner ontdekte op basis van ruim honderd interviews met gedetacheerde werknemers uit Polen, Roemenië en Bulgarije, vakbondsafgevaardigden, managers en beleidsmakers dat EU-burgerschapsrechten en regels met betrekking tot arbeidsmigratie grotendeels worden omzeild. Mobiele EU-burgers bevinden zich in een institutioneel vacuüm door zwakke of afwezige vakbondsvertegenwoordiging en collectieve belangenbehartiging.

Wagners conclusies zijn gebaseerd op kwalitatief onderzoek naar detachering in de Duitse economie. Gedetacheerde werknemers zijn arbeidsmigranten die door hun werkgever tijdelijk in een andere EU-lidstaat te werk worden gesteld. In een toenemend aantal bedrijfstakken, waaronder de bouwsector, vleesverwerking, distributie en scheepsbouw, leven gedetacheerde werknemers in precaire omstandigheden.

Wagner wijst in haar analyse op de ineffectieve arbeidsmarktregulering in de Europese arbeidsmarkt. Haar bevindingen tonen het belang van het op elkaar afstemmen van economische en sociale arbeidsmarktintegratie om de rechten van EU-arbeidsmigranten te beschermen. Volgens Wagner is het bijvoorbeeld nodig dat arbeidsinspecties uit verschillende landen meer gaan samenwerken, om op die manier de rechten van migranten beter te kunnen verdedigen.

Ines Wagner (in 1984 geboren te Duitsland; Nederlands sprekend) studeerde Global Politics aan de London School of Economics and Political Science. Ze verrichtte haar onderzoek binnen het programma Global Economics and Management van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Het onderzoek is gefinancierd met de European Research Council Starting Grant, die werd toegekend aan een onderzoeksproject van Nathan Lillie.