Over ons Actueel Evenementen Promoties

Integrations of microfinance and business development services

Empirical evidence on microfinance institutions and clients
Promotie:dr. T.H.N. Vu
Wanneer:17 november 2014
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. B.W. (Robert) Lensink, prof. dr. E.H. Bulte
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Integrations of microfinance and business development services

Bedrijfstraining door microfinancieringsdienst verbetert ondernemersresultaat van geldleners

Vu Nhung onderzocht het effect van bedrijfstrainingen door microfinancieringsdiensten op de prestaties van ondernemende vrouwen die geld lenen. Zij deed daartoe een gerandomiseerd experiment bij TYM, een van de grootste microfinancieringsdiensten in Vietnam. Nhung toont aan dat een bedrijfstraining leidt tot een significante verbetering van de bedrijfskundige kennis en de bedrijfsvoering van vrouwen die van TYM geld lenen. Bovendien blijkt dat de bedrijfstraining een positief effect heeft op de bedrijfsprestaties van door vrouwen geleide bedrijven. Nhung vond geen bewijs voor een extra positief effect op de bedrijfsprestaties van vrouwen indien ook hun partners de trainingen bijwonen.

Nhung verdeelde de klanten van TYM in drie groepen. Vrouwen die geen bedrijfstraining kregen; vrouwen die een bedrijfstraining kregen; en  vrouwen die een bedrijfstraining kregen en ook hun partners mee mochten nemen naar de trainingen. De bedrijfstraining bestond uit zeven trainingen  gebaseerd op lesmateriaal dat is ontwikkeld door de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO).

Vu Nhung studeerde Economics & Business. Ze verrichtte haar onderzoek binnen het programma EEF van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde en het project 3ie, waarin het effect van ontwikkelingshulp wetenschappelijk wordt onderzocht.