Over ons Actueel Evenementen Promoties

A good read

A study into the use and effects of multi-sensory storytelling; a storytelling method for persons with profound and multiple disabilities.
Promotie:dr. A. (Annet) ten Brug
Wanneer:19 januari 2015
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. C. Vlaskamp
Copromotor:prof. dr. A.A.J. (Annette) van der Putten
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
A good read

Speciale voorleesboeken voor personen met een ernstige verstandelijke en meervoudige beperking voorzien in behoefte

Voor personen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen worden er speciale voorleesboeken (“multi-sensory stories”) gemaakt, waarbij naast het horen van de gesproken tekst ook andere zintuigen worden betrokken. Er kunnen bijvoorbeeld dingen gevoeld of geroken worden die passen bij het verhaal. Het accent ligt, mede door het gebruik van deze stimuli, niet zozeer op het letterlijk begrijpen van de inhoud van het verhaal maar meer op het ‘ervaren’ ervan. De boeken kunnen zowel door begeleiders als door ouders worden voorgelezen.

Het voorlezen van het boek vraagt op zich weinig tijd (en dus geld) omdat de structuur vastligt en kan zo ook door meerdere personen worden uitgevoerd. Vanwege personeelswisselingen in de huidige zorg, komt het vaak voor dat een invaller of uitzendkracht op de groep staat. Door de gedetailleerde instructie die bij het boek aanwezig is, kan iemand die de persoon niet goed kent, wel samen zijn of haar boek lezen.

Annet ten Brug deed onderzoek naar het effect van deze boeken, die niet alleen plezier verschaffen maar ook educatieve doelen dienen. Uit de resultaten blijkt dat de voorlezer de mogelijkheden en voorkeuren van de luisteraar beter leert kennen. Ook blijkt dat de alertheid en de aandacht van de luisteraar bevorderd kan worden. Om dit te bereiken moet de voorlezer de stimuli zo aanbieden dat de luisteraar deze actief kan manipuleren of exploreren, én moet het boek regelmatig en op eenzelfde wijze worden voorgelezen. De voorlezer dient zelf ook alert te zijn om (veranderingen in) het gedrag van de luisteraar te observeren en hierop in te spelen.

Annet ten Brug deed haar promotieonderzoek binnen de basiseenheid Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen en is hier inmiddels werkzaam als docent/onderzoeker. Het onderzoek is voor een belangrijk deel gefinancierd door Stichting SPZ. Ten Brug won samen met mede-onderzoekers, de Pier de Boer prijs voor dit onderzoek.